Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Amazon vill driva folk till Alexa – satsar på livesänd radio

Publicerad: 1 september 2021, 06:35

Techjättarnas satsningar på ljud fortsätter, marknadsförare känner press att bevisa ROI men litar inte på sin egen data och kritikstorm får brittiskt mediebolag att plocka ned utomhuskampanj. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AmazonLinkedin

Pandemin innebar en boom för flera typer av ljudtjänster. Clubhouse var den mest uppmärksammade men även Spotify och Twitter lanserade konkurrenter inom livesända röstsamtal. De nya tjänsterna kom i spåren av en trend vi sett de senaste åren med varumärken och digitala tjänster som lägger allt större vikt vid olika typer av ljudtjänster, oavsett om det är podcasts eller ljudidentiteter.

I går avslöjade Axios att Amazon är nästa storspelare att göra ytterligare satsningar på området. Amazon har investerat tungt i podcasts och musik men den här gången handlar det om vad som liknar traditionell radio med fokus på musik och livespelningar. Techjätten ska se den nya tjänsten som ett sätt att driva användare till sina smarta högtalare.

Marknadsförare känner press att bevisa ROI – litar inte på sin data

Enligt en ny rapport från brittiska Allocadia känner fyra av fem marknadsförare intern press att leverera tydliga ROI-siffror för att rättfärdiga medieinvesteringar. Samtidigt upplever hela 61 procent att de inte använder sig av just ROI-måttet i sina egna aktiviteter eftersom de inte litar på den data de får in. Många upplever därtill att det inom organisationerna inte finns någon tydlig definition på hur ROI:n ska mätas eller definieras.

Frågan om måttet ROI:s vara eller icke vara har länge varit en diskussion inom branschen. Kritiker menar att ROI utöver att vara svårt att mäta även leder till ett kortsiktigt och ofta säljorienterat fokus på bekostnad av mer långsiktiga aktiviteter.

Kritik på sociala medier får tv-bolaget att plocka ned bussreklam

Det brittiska mediebolaget TfL kommer att plocka ned sin kampanj för Channel 4s tv-program ”Naked attraction”. Kampanjen har visats på bussar i London och har fått kritik på sociala medier för att vara okänslig kring ämnet sexuella trakasserier. 

”Naked attraction” är ett dejtingprogram där deltagarna väljer sin partner beroende på hur de ser ut nakna. I reklamkampanjen syntes copy som ”Loves Naked attraction”, ”Hates Naked attraction” och ”Loves being naked” med pilar som pekade på passagerare. Kritiker menar att pilarna lika gärna kan peka på barn som vuxna och att sexuella trakasserier på bussar är ett stort problem.

Efter kritiken bad TfL om ursäkt och meddelade att de skulle plocka ned kampanjen.

Linkedin stänger ned Stories-liknande funktion

Techjättarna kopierar gärna varandras framgångsrika funktioner. Instagram har exempelvis länge anklagats för att plagiera konkurrenter som Snapchar och Tiktok. 

Redan när Linkedin lanserade sin Stories-funktion, där användarna kunde spela in kortare videos, haglade hånen. Och nu meddelar Linkedin att de, precis som Twitter gjort med motsvarigheten Fleets, stänger ned den. Det rapporterar Adage.

”Det har visat sig att våra användare vill skapa videos om sina karriärer på ett sätt som ger utrymme för att visa upp både sin personlighet och expertis”, skriver Liz Li, produktchef på Linkedin i en bloggpost.

Sydkorea tvingar techbolagen att öppna upp betalningssystemen

En av förra årets stora strider inom techvärlden skedde mellan spelutvecklaren Epic Games och techjättarna Google och Apple. Bakgrunden var att Epic utvecklat en separat betallösning som hindrade att Google och Apple inte fick sin ”vanliga” andel på 30 procent på alla köp. Techjättarna svarade med att ta bort Fortnite-appen från sina butiker varpå Epic stämde de två bolagen. Flera andra app-utvecklare har riktat kritik mot att Google och Apple genom sina butiker har en orimligt stor makt över dem.

I ljuset av det klubbar Sydkorea nu igenom en lag som går på Epic Games linje. Den nya lagen förbjuder Google och Apple från att kräva att det är just deras betallösningar som gäller. De får heller inte att ”på orimliga grunder” försena godkännande av appar eller ta bort dem från butiken, det rapporterar Di Digital.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AmazonLinkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News