Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Amazons reklamaffär ökar med 66 procent – Jeff Bezos lämnar som vd

Publicerad: 3 februari 2021, 07:35

Jeff Bezos lämnar vd-rollen från Amazon under tredje kvartalet 2021.

Amazon och Google går starkt under pandemin, nästan hälften av alla miljöpåståenden i reklam i falska och Will Ferells hat mot Norge i Super Bowl-reklam. Detta kan ni läsa om i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AmazonGoogle

Grundaren Jeff Bezos lämnar vd-posten på e-handelsjätten Amazon senare i år, det framgår i ett mejl till de anställda i samband med bolagets delårsrapport. Han ersätts under Q3 2021 av Andy Jassy, i dag är chef för molnverksamheten AWS. I stället ska Jeff Bezos ta över som exekutiv ordförande för Amazon. Det rappporterar CNBC. Bolaget ökade sina annonsintäkter med 66 procent under det sista kvartalet 2020. Annonsaffären växer snabbare än den totala försäljningen som ökade med 44 procent till 125,6 miljarder dollar under perioden. Det var första gången som e-handelsjättens omsättning överstiger 100 miljoner under ett kvartal. Den totala omsättningen för 2020 landar på 386 miljarder dollar jämfört med 280 miljarder dollar 2019. Vinsten för Amazon mer än fördubblades till 7,2 miljarder dollar (drygt 60 miljarder kronor).

Även Google gick starkt under Q4
Omsättningen för Googles ägarbolag Alphabet steg 23,5 procent till 56,9 miljarder dollar under fjärde kvartalet 2020, vilket överträffar analytikernas förväntningar. Det rapporterar ABC. Vinsten uppgick till 15,2 miljarder dollar under perioden. Googles annonsintäkter under Q4 ökade med 22 procent till 46,2 miljarder dollar. Efter ett intäktstapp i början av pandemin har Youtube gått starkt fram under slutet av året. Under fjärde kvartalet ökade Youtubes annonsintäkter med 46 procent till 6,89 miljarder dollar. Det rapporterar Variety.

Nästan hälften av alla miljöpåståenden i reklam falska
Konsumentverket presenterade i går resultatet av en granskning av miljöpåståenden i reklam som har gjorts tillsammans med flera andra konsumentmyndigheter inom EU. Nära hälften av de 344 granskade påståendena visade sig vara överdrivna, vilseledande eller vaga, rapporterar Dagens Juridik. Enligt kartläggningen handlade mer än hälften av de europeiska fallen om att annonsören inte gav tillräcklig information till konsumenterna. 37 procent av fallen handlade det om vaga och allmänna påsståenden som ”medveten”, ”miljövänlig” och ”hållbar”.

Will Ferells besatta hat mot Norge i Super Bowl-reklam
Norge ligger långt fram i omställningen mot eldrivna bilar, statistik visar att de faktiskt ligger längst fram. När General Motors vill öka kännedomen för sin eldrivna GMC Hummer EV i samband med Super Bowl tar koncernen hjälp av Will Ferell. I ett antal teasers som dykt upp och uppmärksammas av AdWeek framkommer hans besatthet mot Norge, en känslostorm som övergår i hat. Varför? Jo, för att Norge ligger så långt före USA i omställningen. En notering i sammanhanget är att skådespelaren har en svensk hustru.

Ryanairs reklam fälls – uppmanade till riskbeetende under covid-19
Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen klandrar Ryanairs tv-kampanj ”jab and go” som gick upp i samband med julledigheterna och anser att den uppmanade allmänheten att bete sig oansvarigt när de väl har vaccinerats mot covid-19. Kampanjen är den tredje mest anmälda reklamen i landets historia. Bolagets kontroversiella koncernchef Michael O’Leary gjorde för några dagar sedan ett uttalande om att brittiska familjer kommer att komma i flock till kontinenten under sommarsemestern tack vare vaccinet. Den aktuella kampanjen innehöll bland annat en liten flaska med vaccin-etikett och uppmanade konsumenten att passa på att köpa resor till reapris till bland annat Spanien och Grekland. Det rapporterar The Guardian.  

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AmazonGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.