Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Amerikanska annonsmarknaden rasar med 16 miljarder

Publicerad: 8 September 2020, 06:31

Foto: Getty

Coronapandemin ger vind i seglen till inhousebyråerna, EA fick snabbt be om ursäkt efter reklammiss och Spotify kan komma att lansera en egen Tiktok-kopia. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyMedieinvesteringarInhouseTikTokDroga 5

Att coronapandemin fått medieinvesteringarna att kraftigt minska råder inget tvivel om. På svensk mark föll medieinvesteringarna med  18 procent under det andra kvartalet, vilket är nytt rekord sedan IRM började mäta. Nu visar ny statistik från dataanalysjätten Kantar att de amerikanska medieinvesteringarna föll med 19,1 procent under det första halvåret 2020, jämfört med samma period i fjol. 

Flygindustrin, hotell och andra resesektorer har, ej så förvånande, fallit med mer än 50 procent. Störst tapp syns under i april månad, då medieinvesteringarna rasade med 34,1 procent. Totalt har cirka 1,9 miljarder dollar försvunnit från sektorn, vilket motsvarar 16,7 miljarder kronor enligt dagens kurs. Det rapporterar Adage

Coronapandemin skyndar på inhousetrend
Inhousetrenden har sett vind i seglen under en lång tid. Bara under det senaste året har tunga varumärken som Nestlé och Hertz inrättat egna byråer. Nu slår en ny rapport, från World Federation of Advertisers (WFA) och The Observatory International, fast att coronapandemin ytterligare eggar denna trend. Under de speciella omständigheterna har kraven på effektivitet och smidighet ökat. Medan många byråer sett sina uppdrag pausas har inhousebyråerna i stället fått mer arbete på sina bord under 2020, enligt 82 procent av de svarande inhousebyråerna. Det rapporterar The Drum

Istället för reklam – företag postade jobbannonser under Labor Day
Inför amerikanska Labor Day, som tar plats den första måndagen varje september, präglas reklamen vanligtvis av reor och andra köpuppmaningar. Men i ljuset av den stora arbetslöshet som följt i kölvattnet av coronapandemin har över 50 varumärken gått ihop för att använda kanalerna till att annonsera lediga jobb i stället. Bland annat General Mills, Burger King och New Balance gör reklam öppna tjänster. Kampanjen är framtagen av Red Wing Shoes och Droga5. Det rapporterar Adweek

EA fuskade med reklam – backlash på internet
Efter att spelutgivaren EA lanserat MMA-simulatorn UFC 4 och fått fina recensioner valde de att uppdatera spelet med reklam – trots att det redan kostar pengar. I ett viralt klipp på nätet syns reklam för Amazon Prime-serien The Boys flera gånger helt täcka över reprisen av en match, något som lett till ramaskri på bland annat forumet Reddit. EA har nu tagit bort reklamen och bett om ursäkt. 

”Vi inser nu att detta borde ha kommuncerats med spelare tidigare, och att det är vårt fel”, skriver EA i ett uttalande. Det är inte första gången som den här typen av reklam förekommer i deras spel. Det rapporterar Forbes

Spotify närmar sig Tiktok
Tiktok har på kort tid seglat upp som ett av världens mest populära sociala medier, med sin app som bygger på korta videoklipp till musik. Uppstickare har redan startats, och Instagram har lanserat kopian Reels. Nu ger även Spotify sig in i matchen. Det framgår av en patentansökan för möjligheten att skapa videor kopplade till musik, enligt Seeking Alpha. Videoklippen ska gå att dela utanför Spotify, vilket i så fall skulle möjliggöra för innehållet att bli viralt även på andra plattformar. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.