Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Amerikanska myndigheter kan stoppa integreringen av Facebook, Instagram och WhatsApp

Publicerad: 13 december 2019, 07:45

Facebooks integrerade universum hotas, Hulu satsar på annonsformat för ”bingetittande” och kritiserade kampanjen kan ha positiv effekt för Pelton. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Facebook har det senaste året aviserat planer på att ytterligare stärka integreringen mellan Facebook, Instagram och WhatsApp. Grundtanken är att man ska kunna chatta med varandra oavsett vilken plattform man som användare befinner sig på och en förebild sägs vara hur Tencent-ägda WeChat jobbar. Men det är oklart om de kan få igenom de planerade förändringarna, det rapporterar Washington Post. Tidningen rapporterar att den amerikanska myndigheten FTC, som reglerar handel och ska motverka mononpolliknande situationer, just nu utreder vilka konsekvenser Facebooks planer skulle kunna få på marknaden. Enligt Washington Post oroar sig myndigheten för att det skulle kunna hämma konkurrensen på området och att Facebook skulle göra sina olika appar inkompatibla med konkurrenternas.

Sedan tidigare pågår även en amerikansk utredning kring huruvida Google, Amazon, Facebook och Apple agerar på ett sätt som förhindrar fri konkurrens.

Hulu satsar på annonsformat för ”bingetittande”

Att ”bingetitta”, att titta på tre eller fler avsnitt i rad, på en tv-serie är sedan länge ett etablerat fenomen. För den amerikanska streamingplattformen Hulu sker hela 50 procent av den totala tittartiden i så kallade ”binges”. Nu lanserar de ett specifikt annonsformat för beteendet. När användarna slår på sitt tredje avsnitt i rad kommer de antingen ”belönas” med ett annonsfritt avsnitt eller ett personaliserat erbjudande. Inledningsvis har annonsörerna Kellogs, Maker's Mark och Georgia-Pacific hoppat på pilotprojektet, det rapporterar The Drum. 

Mark Ritson: Pelotonreklamen kan ha positiv effekt för varumärket

För ett par veckor sedan släppte det amerikanska varumärket Peloton, som tillverkar träningscyklar, en av årets mest uppmärksammade reklamfilmer. Reklamfilmen har anklagats för att vara både sexistisk och stereotypiserande och fick bolagets aktie att sjunka med hela 15 procent. De flesta har utgått från att den haft en negativ effekt för Pelotons varumärke, men nu skriver marknadsföringsprofessorn Mark Ritson att effekten kan vara den motsatta. Ritson slår visserligen fast att reklamfilmen är katastrofalt dålig och sexistisk men att det samtidigt finns forskning som visar på att ett så stort genomslag gör att varumärket hamnar ”top of mind” och därigenom ökar försäljningen.

Skådespelerskan: ”Tror folk ogillade filmen på grund av mitt ansiktsuttryck”

Huvudkaraktären i tidigare nämnda Peloton-filmen spelas av skådespelerskan Monica Ruiz. Nu uttalar hon sig själv om vad hon tror de negativa reaktionerna beror på.

– Ärligt talat tror jag en stor del har att göra med mitt ansiktsuttryck... säger hon till NBC.

Efter att Peloton-reklamen släpptes fick den en snabb ”svarskampanj” från ginvarumärket Aviation. Precis som i originalfilmen spelar Monica Ruiz huvudrollen i svaret där hon tillsammans med ett gäng vänner sänker gin efter gin, förmodat traumatiserad av sitt år på träningscykeln. 

Nestlé säljer amerikanska glassverksamheten

Enligt MarketingWeek kommer Nestlé att sälja den amerikanska delen av sin glassverksamhet till Froneri i en affär värd cirka 35 miljarder kronor. Froneri ägs till 50 procent av Nestlé. Nestlé äger glassvarumärken som Häagen-Dazs, Skinny Cow och Drumstick. Tidigare i år blev svenska Forsman & Bodenfors Häagen-Dazs globala reklambyrå.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News