Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Analys: Så förändras tonen i reklamen under karantänen

Publicerad: 25 Mars 2020, 06:26

Foto: Getty Images.

Ton och budskap förändras i reklam i sociala medier, så förändrar corona konsumentbeteenden enligt Snapchat och Safari blockerar tredjeparts-cookies. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Karantänlivsstilen har redan fått varumärken att dramatiskt förändra copy, bilder och ton i reklam på sociala medier. Det slår techfirman Pattern89 fast i samband med att de gjort en analys på sociala medier-annonser med hjälp av artificiell intelligens från och med den 12:e mars – dagen då coronaviruset kom till USA, det skriver Adweek.

Här är några av sakerna man har hittat:

En 30-procentig dipp i videor eller bilder som visar vardaglig mänsklig kontakt, som kramar, kyssar och att hålla varandra i handen. Under normala omständigheter brukar denna siffra fluktuera mellan två och fem procent.

Det som å andra sidan har ökat – och det sexfaldigat – är videor och bilder kopplade till att tvätta händerna. 

Ord som har med resande att göra, det vill säga exempelvis ”flygplan” eller ”flygplats” har minskat med åtta procent.

Bildmaterial som på ett eller annat sätt visar elektronik har ökat stadigt till en punkt där 39 procent av alla sociala annonser nu innehåller minst en teknisk enhet. Kanske till följd av avsaknaden på mänsklig interaktion.

Snapchat visar hur corona förändrar konsumentbeteenden
Under tisdagen släppte Snapchat analyser på vad deras användare säger och gör under coronaviruset. Detta genom att man självmant fått meddela Snapchat detta, meddelar Adweek.

Detta är några förändrade konsumentbeteenden de hittat under förra veckan jämfört med den innan.

Resor till och från universitet och gymnasium har gått ner med 73 respektive 86 procent. Resor till och från flygplatser har minskat med 22 procent, restauranger och barer med 29 procent, shoppingcentrum med 32 procent, biolokaler med 40 procent, gym med 41 procent och festivaler med 59 procent. 

Däremot ökar besök till den lokala matbutiken med två procent. Användandet av streamingtjänster har ökat med 33 procent, gaming med 25 procent, onlineshopping med 12 procent och hemkörning av mat med 9 procent.

60 procent av användarna är oroliga för coronaviruset.

Storbritannien uppmanar göra reklamkampanj som lugnar ner folk
Nu ökar oppositionspartiet pressen på den brittiska regeringen att lansera en nationell reklamkampanj som uppmanar invånarna att sluta bunkra och köpa varor de inte behöver. Detta för att kritiker hävdar att regeringen ännu inte gjort tillräckliga insatser för att få folk att lugna ner sig efter coronavirusets utbrott. I Storbritannien har matbutiker drabbats hårt av bunkringen och många supermarkets har hyllor som gapar tomma där toalettrullar, pasta och handtvål tidigare stod.

– Politiker har inte reagerat tillräckligt snabbt och hårt och det är därför Labour nu vill mobilisera reklam- och pr-byråer för att skapa ny reklam som ska rulla i tv, tidningar, digitalt och utomhus och uppmana folk att inte panikshoppa. De som vanligtvis specialiserar sig för att få folk att köpa produkter har nu ett gyllene tillfälle att rädda liv. Snälla hjälp oss. Vi behöver människor som gör det rätta i dessa svåra tider: att handla ansvarsfullt, stanna hemma och sluta sprida viruset, säger Labourpolitikern Luke Pollard enligt The Drum. 

Safari blockerar tredjeparts-cookies

Nu har även Apple blockerat tredjeparts-cookies i Safari, vilket innebär att det kommer bli svårare för annonsörer att följa personers aktivitet på nätet. Det blir den andra webbläsaren som inför en blockering. Först var Tor Browser. Google ska vänta betydligt längre, och har meddelat att de lovar blockera tredjeparts-cookies i Chrome först om två år. Detta beskrivs som en milstolpe för integriteten på nätet. Det skriver The Verge.

Youtube sänker sin bildkvalitet till följd av corona
Netflix har gjort det, och också Facebook. Nu är det Youtube som står näst på tur och sänker sin bildkvalitet på alla videoklipp i hela världen, efter att först ha sänkt den i Europa. Anledningen är att minimera risken för störningar på internet i samband med att coronaviruset tvingat människor världen över att jobba hemifrån. Förändringen ska ha gjorts i förebyggande syfte för att minimera belastningen på internet. I samband med detta uppger Google, som äger Youtube, att man samarbetar med både myndigheter och operatörer. Det skriver Engadget.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.