Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Anders Ygeman: Google och Facebook bör hållas ansvariga för innehållet

Publicerad: 2 December 2020, 07:36

Digitaliseringsministern vill se tuffare tag mot Facebook och Google, annonsmarknaden inte lika hårt drabbad som initiala prognoser visat och Salesforce köper Slack. Det och mer i dagens morgonsvep.


Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) kräver att plattformar som Facebook och Google hålls ansvariga för innehållet som publiceras på dem. När EU-kommissionen den 9 december lägger fram sitt paket med lagförslag om digitala tjänster hoppas det kravet finns med, det uppger han för Dagens Nyheter.

– Jag betvivlar inte att företagen gör mycket, men det är inte tillräckligt och argumenten blir lite ihåliga när man ser vilka intäkter som genereras i de här företagen. Och i någon mening då så har företagen prioriterat det ena före det andra, säger han till DN.

Ygeman vill också att plattformarna gör det lättare för användare att anmäla de aktörer som anses missbruka plattformarna. De bolag, företrädesvis Facebook och Google, som inte följer reglerna bör straffas med höga böter. Exakt hur en eventuell lagstiftning ska se ut är i dagsläget oklart, men Ygeman säger att länder som Tyskland, Frankrike och Nederländerna står bakom förslagen.

Liknande förslag har varit på tal länge. Kritiker menar dock att förslagen visar på djup okunskap om plattformarna och att de bör ses som infrastruktur snarare än som publicister.

Rapport: Tappet på annonsmarknaden mindre än väntat

I juni förutspådde mediebyrån GroupM att annonsmarknaden under 2020 skulle falla med cirka 13 procent i jämförelse med 2019. Den prognosen har nu skrivits ned till 9 procent. Brian Wieser, global business intelligence-chef på GroupM, säger att man inledningsvis jämförde den ekonomiska effekten av pandemin med 30-talets depression, men att den nu visat sig vara mindre allvarlig än 2008 års finanskris. Mediebyrån förväntar sig att nästa års kurva kommer att vara ”K-formad” där vissa kategorier visar stark tillväxt medan andra fortsätter att kämpa. Rapporten visar även att 55 procent av de amerikanska annonspengarna läggs i digitala kanaler, det rapporterar AdAge.

Klart: Salesforce köper Slack

Förra veckan rapporterade Resumé om att mjukvarubolaget Salesforce, med sin tyngd inom CRM, befann sig i diskussioner om att köpa kommunikationsverktyget Slack. Nu är affären officiell och köpesumman landar på 236 miljarder kronor, vilket gör det till ett av de största köpen inom mjukvarusfären någonsin.

Slack grundades 2009 som ett gamingbolag. Sedan flera år tillbaka ligger dock fokuset på kommunikation främst för arbetsplatser. I dag har appen cirka 12 miljoner dagliga användare, det rapporterar The Verge. 

Var femte sägs upp på Live Nation

Efter att konsertarrangören Live Nations intäkter i år sjunkit med 90 procent i jämförelse med samma period förra året säger bolaget upp cirka 13 av sina totalt 70 anställda, det rapporterar Dagens Nyheter. Live Nation arrangerar bland annat festivalerna Way Out West, Lollapalooza och Summerburst. Vd är den tidigare Dentsu Aegis-vd:n Mattias Behrer.

”Vi har in i det längsta försökt skydda våra medarbetare men då framtiden fortfarande ser högst osäker ut har vi tvingats till tuffa beslut.” skriver vd:n till DN i ett mejl.

Pewdiepie utanför Youtubes topplista

När Youtube i natt presenterade sin trendlista för 2020 var det många som reagerade över att ett namn saknades – svenske Felix ”Pewdiepie” Kjellberg. Istället är det nya namn som Minecraft-profilen ”MrBeast” och de från Tiktok migrerande systrarna Carli och Dixie D'Amelio som tar toppositionerna. Pewdiepie hade visserligen en månad lång paus från Youtube men nådde samtidigt den historiska milstolpen på 100 miljoner prenumeranter och ses som en av de viktigaste faktorerna bakom att Minecraft fortsatt är så populärt, det rapporterar AdAge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.