Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Anmälningsvåg mot Zytomierskas reklam: ”Jag kommunicerar inte mirakelolja mot corona”

Publicerad: 19 Mars 2020, 07:29

120 anmälningar mot Katrin Zytomierskas reklaminlägg för omega-3-olja där hon slog mynt av coronaviruset, ny kreativ chef på AKQA i Sverige och matjätten som gasar sig genom kristiderna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFacebookMedieinvesteringarAKQAKatrin Zytomierska

Kritiken mot influencern Katrin Zytomierskas inlägg, där hon gjorde reklam för sin egen fiskolja med omega-3 under varumärket Clean Eating och passade på att anknyta till coronaviruset fortsätter. Under de senaste dagarna har över 120 anmälningar inkommit till Konsumentverket, det skriver flera medier. ”Osmakligt”, ”farligt” och ”vilseledande” är några av de återkommande beskrivningarna från anmälarna. 

– Jag kommunicerar inte att jag har kommit med någon mirakelolja mot corona, utan skriver ett inlägg till mina följare om att det är viktigt att boosta sitt immunförsvar, här kommer jag med en grym olja. Välj om ni vill köpa den, säger Katrin Zytomierska till Aftonbladet.

LÄS MER: Använde coronaviruset som försäljningsargument – följarna rasar

Ny ECD på AKQA i Sverige och UK
AKQA befordrar Johnny Budden till rollen som executive creative director i London, Göteborg och Stockholm. I sin nya roll kommer han också arbeta med Map och Universal Design Studios, företagen som förvärvades 2018. Han efterträder Masaya Nakade i London och kommer att spendera tid på båda marknaderna. Det rapporterar Campaign.

Matjätten som gasar i coronakrisen
General Mills Inc (GIS.N), som säljer frysvaror flingor och djurmat har märkt att konsumenterna bunkrar deras varor inför en eventuell coronopandemi. I en finansiell presentation under onsdagen sade man att ökningen sker i såväl Nordamerika och Europa som i Australien. Till AdAge säger bolaget att man nu kommer öka investeringarna i marknadsföringen för att kapitalisera på de strukturella fördelarna. Det skriver AdAge.

Facebook toppar nyhetsflödet med coronaruta
Facebook rullar ut en form av ett inlägg i toppen av användarnas nyhetsflöden där man kommer informera användarna om det nya coronaviruset. Informationscentret lanseras först för användare i USA, Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien, men fler marknader kommer att få funktionen inom snar framtid. Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg säger att plattformen har en viktig uppgift är att övertyga människor om hur viktigt det är med social distansering för att få bukt med spridningen av viruset. I andra hand kan funktionen fungera som en motvikt till den desinformation kring viruset som sprids på plattformen. Det skriver The Verge.

Ytterligare ett bejublat tv-framträdande av Johan Giesecke: ”En tv-stjärna är född”
Under gårdagen gjorde virus-experten och WHO-rådgivaren Johan Giesecke ett framträdande i SVT:s Aktuellt där han bland annat konstaterade att det inte var någon nytta att stänga skolor, så som Storbritannien har gjort, och att en stängning av förskolor skulle förvärra kaoset i samhället. Hans insats hyllas av flera på sociala medier. Bland annat varumärkesstrategen Mats Rönne och Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson

”Johan Giesecke = rakt genom rutan. En tv-stjärna föds vid 70 års ålder.”, skrev Thomas Mattsson på Twitter. 

Kindred-ägda spelbolaget får böta 100 miljoner
Spelbolaget Spooniker, som ägs av Kindred Group, får rekordböter av Spelinspektionen. Nu döms företaget att betala 100 miljoner i sanktionsavgift eftersom man inte följt bonusreglerna. Böterna är de högsta som någonsin delats ut av Spelinspektionen sedan den nya spellagstiftningen infördes i fjol, ett belopp som är baserat på spelbolagets omsättning. Det skriver Realtid

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.