Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Annie Lööf inspireras av influencers – startar Youtubekanal

Publicerad: 28 Augusti 2020, 06:43

Skärmdump från Annie Lööfs Twitterkonto.

Annie Lööf närmar sig den influenciska kommunikationstekniken, WPP:s intäkter sjunker och Tiktok flirtar med de traditionella medierna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Annie LööfTikTokYoutube

Centerns partiledare Annie Lööf tycks ha inspirerats av den framväxande influencermarknaden och deras sätt att kommunicera. Nu startar hon nämligen en egen youtubekanal. Eller som hon själv uttrycker det på Twitter: 

”Jag startar en egen Youtube-kanal. På lördag håller jag mitt sommartal, efter föräldraledighet. I samband med det lanserar jag min första youtube-film, där ni framåt kommer kunna följa mig i min vardag. Här kan du prenumerera – gör det gärna redan nu.”

Hittills har Annie Lööf lyckats skrapa ihop exakt 1 010 prenumeranter.

Annie Lööf har länge närmat sig influencervärlden. Under förra valrörelsen guidades Bianca Ingrosso runt i riksdagen av Annie Lööf. Då passade Bianca på att informera sina följare om att hon röstade på Centerpartiet och uppmanade sina då 795 000 följare att göra detsamma. På valdagen i september 2018 fick Annie Lööf låna Isabella Löwengrips Instagramkonto till en 15-20 minuter lång livesändning där följarna fick ställa frågor direkt till partiledaren, som för övrigt är privat vän med Isabella Löwengrip.

WPP:s intäkter sjunker
Byrånätverket WPP:s intäkter sjunker under det första halvåret 2020, men även under det andra kvartalet, enligt en färsk kvartalsrapport. Nettoomsättningen för verksamheten i USA minskade med 15 procent under Q2, och har sjunkit med 10,2 procent under det första halvåret jämfört med tidigare år. Något som vd:n Mark Read beskriver som en ”motståndskraftig utveckling i ett utmanande kvartal.” Det skriver bland andra Adage.

Tiktok flirtar med de traditionella medierna
Det har varit något av en turbulent inledning av hösten för Tiktok. Först kom hot om att appen ska stängas ner ibland annat USA, och på svensk mark har vi sett att bland andra SVT och Sveriges Radio förbjudit sina anställda att installera appen på sina jobbtelefoner. Anledningen är den kraftiga datainsamlingen och att Tiktok misstänks samarbeta med den kinesiska regimen. Nu gör Tiktok ett drag där de hoppas kunna locka traditionella publicister till plattformen. I somras gick appen ut med att de skulle betala mer än en miljard dollar i stöd till Tiktok-kreatörer i USA. Nu visar det sig att de pengarna inte bara ska gå till influencers – utan också publicister kommer vara berättigade att ansöka om pengarna. För att kvalificera sig till ersättningen måste publicisterna dock ha minst 10 000 följare på Tiktok och ha fått minst 10 000 visningar under de senaste 30 dagarna. Detta skriver Digiday.

Nu kan svenska handlare registrera konton på Amazon
Tidigare i somras bekräftades det som många vetat och pratat om länge: Att Amazon kommer att lansera i Sverige i höst. Nu har nästa steg i etableringen tagits. Det är nämligen grönt ljus för svenska handlare att skapa konton på plattformen.

”Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag, stora som små, att sälja på Amazon.se och nå en större målgrupp – både lokalt och utomlands – samtidigt som vi ökar utbudet för våra svenska kunder”, säger Alex Ootes, vice president EU Expansion på Amazon i ett pressmeddelande, enligt Breakit.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Annie LööfTikTokYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.