Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Apotea ansluter till bojkotten – pausar all Facebookannonsering

Publicerad: 3 Juli 2020, 06:47

Sveriges största nätapotek ansluter sig till bojkotten, amerikansk byrå i strejk mot ägarna och CMO:s mer positiva kring ekonomin än andra chefer.


Apotea pausar all Facebookannonsering

Sveriges största nätapotek, Apotea, meddelar nu att de ansluter sig till den pågående annonsörsbojkotten av Facebook. Företaget anser inte att Facebook gör tillräckligt för att minska spridningen av hat och rasism.

” Apotea har nolltolerans mot hat, hot och rasism.  Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar. Därför tar vi vårt ansvar och slutar tills vidare med att annonsera hos dem”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea och fortsätter:

”Vi hoppas att Facebook hörsammar kraven från både användare och annonsörer. För Apotea är arbetet för alla människors lika värde en hållbarhetsfråga”, säger Pär Svärdson.

Bojkotten gäller även Facebook-ägda Instagram. Hur länge den kommer att pågå beror på vilka åtgärder Facebook säger sig vilja ta.

Apotea omsätter 2,7 miljarder kronor och har de senaste åren haft en mediebudget på cirka 200 miljoner kronor. Totalt har drygt 500 globala annonsörer meddelat att de pausat sina medieinvesteringar på Facebook. Facebooks vd Mark Zuckerberg sa under gårdagen att han ser på bojkotten som ett pr-trick från annonsörerna.

Hela byrån strejkar sig i protest mot moderbolagets BLM-motstånd

Under gårdagen inledde Minneapolis-byrån Periscopes 166 man stora personalstyrka en strejk mot moderbolaget Quad. De anställda säger sig vara missnöjda med hur Quad hanterat frågan kring Black Lives Matter, byrån har bland annat förbjudits att använda frasen på sociala medier, och att Quad sammanställt vilseledande data kring mångfald inom bolaget. Quad har i efterhand backat och säger sig nu stå bakom byråns ståndpunkter och i ett uttalande säger moderbolagets vd Joel Quadracci att han har respekt för att Periscopes anställda valt att följa sina hjärtan. Exakt vad som händer nu är dock oklart.

”Som byrå har vi alltid tagit stolthet i vår självständighet. Sen vi blev uppköpta (Periscope köptes av Quad 2018 reds. anm) har vi förlorat den självständigheten. I dag är dagen då vi tar tillbaka den.” säger byrån i ett uttalande.

Gartner: CMO:s mer positiva än övriga chefer

Enligt Gartners undersökning CMO Spend Survey 2020 har CMO:s en mer positiv syn på budget och spenderandet av pengar än andra höga chefer, det rapporterar Campaign. Nästan hälften (44%) förväntar sig visserligen att budgeten till följd av pandemin minskar kraftigt men mer än hälften förväntar sig att allt inom 18 till 24 månader är tillbaka som vanligt.

– Marknadsförare tycks vara stoiska när de står inför den här typen av utmaningar, något som skiljer dem från andra delar av företaget. I takt med att vi rör oss in i kommande faser av den här pandemin kommer CFO:s titta på var i bolaget pengarna kommer in och marknadsavdelningen toppar ofta listan på var de anser att de kan spara pengar, säger Ewan McIntyre, analyschef på Gartner for Marketers.

Facebook medger: Delade data med tredjepart felaktigt

Sedan 2018 har Facebook infört en blockering som ska hindra utvecklare från att ta del av användardata från användare som inte använt appen de senaste 90 dagarna. Nu medger plattformen att blockeringen inte fungerat som den ska. Det är fortfarande oklart exakt hur många användares data som delats på ett felaktigt sätt och problemet ska nu vara åtgärdat.

– Vi upptäckte att appar fortsatte ta emot data som användarna tidigare medgivit att dela, även om de inte använt appen under de senaste 90 dagarna, säger Facebookchefen Konstantinos Papamiltiadis, enligt The Next Web.

Tunga investerare vill att storbolag bryter med Washington Redskins

Frågan om lagnamnet Washington Redskins vara eller icke vara har varit på tapeten länge. Namnet har länge kritiseras för att vara rasistiskt. De senaste veckornas Black Lives Matter-protester har lett till att frågan fått ytterligare syre. Nu rapporterar AdWeek om att flera tunga investerare, som tillsammans kontrollerar aktier till ett värde av 620 miljarder dollar, bett PepsiCo, Nike och FedEx att avbryta sina sponsorsamarbeten med NFL-laget om de inte byter namn. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.