Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Apple låter användarna välja om de vill ta emot riktad reklam

Publicerad: 6 september 2021, 06:42

I nästa uppdatering av programvaran Ios kan användare få större kontroll över sin data i reklamsammanhang. Uber satsar mer på sin reklamaffär, och svenska myndigheter saknar mål med sin kommunikation. Här är veckans första morgonsvep.


Apple kommer börja fråga sina användare om de vill se riktad reklam. Enligt uppgifter kommer användare som öppnar App Store få frågan om de vill ta emot riktad reklam i samband med lanseringen av Ios 15. 

Att man låter användare välja om de vill bli spårade eller inte kan ha att göra med den kommande cookie-döden, eller som en markering att användares integritet är viktig för företaget, skriver The Drum. Apple har fått stor kritik för sin monopolisering av betalsystem och mobila marknadsplatser, och huruvida man verkligen upprätthåller sina kunders integritet.

Ny reklamchef till Uber
Uber har rekryterar en ny chef för reklam. Nya chefen är Dr Mark Grether, som tidigare varit chef för bland annat Amazon advertising och Sizmek och har skrivit sin avhandling om marknadsföring och Big Data. Enligt Adweek är anställningen är en del i Ubers satsning på reklam och marknadsföring, som inleddes 2019. Ubers annonsavdelning växer snabbt, enligt företaget, och är på väg mot en omsättning på 300 miljoner dollar.

Myndigheter kommunicerar mycket, men utan mål
Svenska myndigheter kommunicerar allt mer – men frågan är om det är effektiv kommunikation. Enligt en ny rapport från finansdepartementet expertgrupp i offentlig ekonomi saknar myndigheter ofta mål för sin kommunikation. Antalet kommunikatörer i myndigheter har ökat fyra gånger snabbare än det totala antalet anställda de senaste 15 åren, men rapporten visar alltså att myndigheter sällan utvärderar vad de uppnår med sin kommunikation.

Öljätte sponsrar jämlikhet inom sport
Ölvarumärket Michelob Ultra kommer under de kommande fem åren satsa 100 miljoner dollar på att stötta kvinnliga elitatleter och arbeta för jämställdhet, skriver man i ett pressmeddelande. Dessutom ska samtliga sponsringspengar fördelas jämlikt och 50 procent ska gå till kvinnor. Beslutet har, enligt svenska nyhetssajten Beernews, inspirerats av OS i Tokyo, där kvinnorna presterade högre än männen i många kategorier. Varumärket är en del av AB Inbev, som förutom Michelob Ultra också äger ölmarken som Stella Artois och Budweiser.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News