Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Apple-vd:ns utspel mot sociala mediers riktade annonsering

Publicerad: 29 Januari 2021, 06:59

Tim Cook.

Foto: Catalin Abagiu (Wikimedia Commons).

Apples vd Tim Cook anser att bolag som sysslar med riktad annonsering ”förtjänar vårt förakt” och Liverpools tränare Jürgen Klopp tjänar 76 miljoner på sponsring. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Tim CookAppleFacebookSponsring

Under en dataskyddskonferens i Bryssel röt Apples vd Tim Cook ifrån med besked när han kritiserade bolag vars affärsmodeller går ut på att samla in data för riktad annonsering. Även om han aldrig nämnde Facebook vid namn tror flera bedömare att kritiken var riktad mot bolaget specifikt.

– Om en verksamhet är byggd på att vilseleda användarna, på att exploatera data, på valmöjligheter som inte är valmöjligheter alls, så förtjänar den inte vårt beröm. Den förtjänar vårt förakt, sa Tim Cook enligt CNBC. 

Kritiken kommer efter dispyter om en ny Iphonefunktion vid namn App Tracing Transparency. Den ska tvinga appar att fråga efter användarens godkännande innan företag som Facebook och Google kan samla in data för riktad annonsering.

Liverpools tränare Jürgen Klopp tjänar 76 miljoner på reklam
Det är inte bara fotbollspengar som når Liverpools tränare Jürgen Klopps plånbok (årslönen från klubben ligger på 183 miljoner kronor). Genom sponsring tjänar han nämligen också ytterligare 76 miljoner kronor. Här finns Opel, ölbryggeriet Erdinger, VR Bank och finansiella rådgivaren Beutsche Vermogensberatung. Ett avtal med Snickers är dessutom förberett inför EM i sommar. 

Enligt Klopps agent Marc Kosicke är han restriktiv med de samarbeten han gör. Tillsammans med Klopp har han bestämt att Jürgen står för ”Made in Germany” – majoriteten av sponsorer ska helt enkelt utgöras av tyska varumärken. Av den anledningen har man avslutat sina samarbeten med Adidas, Puma och New Balance. Detta skriver Expressen.

Youtube testar småklipp
Just nu görs det tester med en ny funktion, som går under namnet Clips, som gör det smidigare att dela en specifik del av ett klipp. För att dela ett klipp klickar man på Clipssymbolen och sedan kan man välja ut det klipp, mellan fem och 60 sekunder långt, man är intresserad av. Sedan finns en delningsknapp som hjälper en att sprida klippet. I dagsläget är det oklart hur detta påverkar annonserna. Detta skriver The Verge.

Youtubes Tiktok-utmanare snart här
Shorts heter Youtubes motsvarighet till den kinesiska succéappen Tiktok. Just nu har Shorts 3,5 miljarder dagliga visningar i Indien, där tjänsten har betatestats sedan september 2020. Shorts påminner om Tiktok på många sätt men skiljer sig genom att tillåta klipp på 15 sekunder, medan Tiktok har upp till en minuts klipp. Det är ännu oklart exakt när Shorts kommer att lanseras på flera marknader, även om Youtubes vd Susan Wojcicki meddelat att den ska rullas ut till fler länder under 2021. Det skriver CNBC. 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.