Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Arbetsmiljöverket kritiserar bolaget bakom Paradise Hotel-inspelningarna

Publicerad: 21 juni 2021, 11:11

Årets säsong av ”Paradise hotel” som, programleddes av influencern Nicole Falciani, stoppades efter en misstänkt våldtäkt.

Foto: Patricia Recourt/Viaplay

Mastiff får kritik från Arbetsmiljöverket för att inte ha tillräckliga rutiner gällande rapportering av missförhållanden, hon tar över som ny global marknadschef på Spotify och ”svemester” gynnar midsommarhandeln. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Paradise HotelMastiff

Mastiff kritiseras av Arbetsmiljöverket för Paradise Hotel-produktion

Resumés systertidning Dagens Media har rapporterat intensivt om arbetsmiljöförhållandena i produktionsbolagsbranschen. Efter att ha genomfört en granskning av arbetsförhållandena under produktionen av Paradise Hotel riktar nu Arbetsmiljöverket kritik mot produktionsbolaget Mastiff, det rapporterar SVT. Mastiff har inte haft tillräckliga rutiner för rapportering och utredning av ohälsa, olycksfall och tillbud i arbetet. Dessutom vill Arbetsmiljöverket att Mastiff svarar på hur de ska säkerställa att de anställda faktiskt rapporterar missförhållanden samt hur och till vem larmen ska gå till. Produktionsbolaget har nu till den 16 september på sig att åtgärda bristerna, annars riskerar de böter eller förbud att fortsätta med inspelningarna. 

Anledningen att Mastiff granskas är att en misstänkt våldtäkt mot en av dokusåpans deltagare inte rapporterades, något Mastiff enligt arbetsmiljölagen har en plikt att upprätta en indicentrapport om. Utredningen av våldtäkten pågår fortfarande.

Flera anonyma källor har därtill berättat att det under inspelningarna förekommit övergrepp flera gånger tidigare.

Ny global marknadschef på Spotify

Taj Alavi är ny global marknadschef på svenska Spotify. Alavi kommer senast från en liknande roll på Uber och har tidigare varit global marknadschef på Uber och global varumärkeschef på Instagram. Tillsammans med amerikanerna Adam Grossberg (global head of corporate communications and reputation management) och Dustee Jenkins (global communications leader) utgör hon nu toppskicket av streamingbolagets marknadsavdelning, det rapporterar PRWeek. Varken hon eller Spotify har kommenterat tillträdet.

”Svemester” gynnar midsommarhandeln

Under midsommarveckan säljer svenska handlare mat för mer än 900 miljoner kronor än under en vanlig vecka, det visar Svensk Handels nya prognos. Ökningen på 14 procent i jämförelse med en vanlig vecka gör midsommarveckan till den fjärde viktigaste högtiden för svenska handlare.

– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande om rapporten.

Efter ett år: Instagram inför annonser i Reels

I slutet av förra veckan kom uppgifter om att Instagram inom kort kommer att börja med annonser på Reels, funktionen som Instagram lanserade för att konkurrera med Tiktok. Annonserna kommer att vara upp till 30 sekunder långa och vara vertikala. Precis som för de övriga klippen på funktionen kommer användarna kunna gilla, kommentera och spara ned annonserna. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Paradise HotelMastiff

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.