Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Australiensisk artist blev av med sitt Instagram-konto – hette Metaverse

Publicerad: 15 december 2021, 07:44

Foto: Getty

Kenza startar bolag, i dag röstar EU om framtidens digitala marknad, och en sammanställning av årets hetaste varumärkesambassadörer. Här är morgonsvepet 14 ecember.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Redan 2012 skapade artisten Thea-Mai Baumann sitt Instagram-konto, som hon döpte till @metaverse. I oktober, när Facebook meddelade att man byter företagsnamn till Meta, hade hon färre än 1000 följare – men i början av november hade hennes konto tagits bort, med argumentet att hon ”utgav sig för att vara någon annan”. 

– Det här kontot är ett årtionde av mitt liv och arbete. Jag vill inte att mitt bidrag till metaversum ska försvinna från internet. Det här händer kvinnor inom tech, speciellt icke-vita kvinnor inom tech, hela tiden, säger hon till New York Times.

Redan 2012 insåg Baumann potentialen i metaverse och augmented reality, både inom tech- och modebranschen, men gav upp sitt projekt ”Metaverse Makeovers” 2017 och återvände till konstvärlden. I början av december fick Thea-Mai Baumann tillbaka kontot, och hon ska nu ta sig tillbaka in i mateversum.

– Jag har arbetat i den här världen så länge, tio år, och jag känner mig orolig att kulturen tas över av Silicon Valley-”bros” som saknar både vision och integritet, avslutar hon.

Kenza ger sig in i skönhetsbranschen
Sveriges största bloggare Kenza Zouiten har nu lanserat sitt och maken Aleks Subosics märke The Every, något hon meddelar på sin Instagram. Redan för ett par veckor sedan rapporterade Breakit att bloggaren registrerat ett nytt bolag, men utan att få det bekräftat. Nu har märket, som säljer hårvårdsprodukter, lanserats. Under första försäljningsdagen låg hemsidan nere en stund på grund av hög efterfrågan.

EU-beslut kommer i dag
I dag, den 15 december, ska EU-parlamentet rösta om lagförslaget Digital Markets Act, DMA. Enligt Europeiska kommissionen skulle lagstiftningen göra den digitala marknaden mer jämställd och underlätta för mindre plattformar att konkurrera med techjättar som Google. Dessutom kommer användare få fler valmöjligheter, lägre priser och mer säkerhet, enligt kommissionen. Företag kommer också få ”tillgång till hela EU:s marknad genom plattformar”. Kritik mot förslagen gäller nationers autonomi, då lagstiftningen skulle ställa sig över eventuell nationell lagstiftning. 

Här är årets hetaste varumärkesambassadörer
Adage har sammanställt en lista på årets populäraste varumärkesambassadörer. I toppen av listan finner vi Tiktok-användaren Emily Zugay, som med satir gör om varumärkens logotyper på sin Tiktok. Det har uppmärksammats av användare och varumärken och hon har i skrivande stund över 2 miljoner följare.

Även LeBron James, e-sportlaget Faze Clan, Lil Nas X, och Ryan Reynolds återfinns på listan. 

LÄS OCKSÅ: E-sportlaget som fick 75 miljoner följare på Youtube – detta kan varumärken lära

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.