Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Avslöjande: Facebook klarade inte av att stoppa lögner om coronavaccinet

Publicerad: 20 september 2021, 06:36

När mängden desinformation kring coronavaccinet blev för stor kunde inte Facebook stå emot, Nike och Amazon annonserar på konspirationssajter och allt svårare för varumärken att bygga organisk synlighet på Amazon. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookAmazonPfizer

Facebook har genom pandemin vidhållit att plattformen inte haft något ansvar i spridningen av vaccinkritisk information. Men när mängden inlägg som kritiserade vaccineringen blev för stor lyckades inte stoppa dem. Det visar interna dokument fråm företaget som Wall Street Journal ska ha tagit del av.

Rapporten visar också att Apple hotade med att slänga ut Facebook-appen från App Store under 2019 efter att BBC publicerat uppgifter om att Facebook har används för människohandel. 

I ett uttalande till USA Today säger Facebooks talesperson Aaron Simpson att dokumenten inte representerar problembilden, och att Wall Street Journal missbedömt Facebooks arbete med att göra information om covid-19 och vaccinering säkrare och mer tillförlitlig.

Nike och Amazon annonserar på sajter som sprider desinformation om covid-19
Flera av världens största varumärken, däribland Nike och Amazon, har annonserat på webbplatser som sprider  desinformation om covid-19 och konspirationsteorier. Det visar en analys av omkring 60 webbplatser, utförd av Bureau of Investigative Journalism som delats med Observer. Denna digitala annonsmarknad, beräknas i år vara värd nära fyra miljarder kronor.

Pfizer planerar omfattande kampanj för covid-19-vaccin
Pfizer har anlitat Ogilvy för att rulla ut en stor annonskampanj för sitt senaste covid-19 vaccin i USA, rapporterar
Quartz
. USA är, tillsammans med Nya Zeeland, ensamma om att tillåta reklam för receptbelagda läkemedel direkt till konsument. Den 23 augusti, fick företaget också tillstånd att marknadsföra sin vaccinprodukt. I USA lägger läkemedelsföretag stora summor på marknadsföring som är kategorins enskilt största utgiftsområde. 2019 spenderade Pfizer cirka 2,4 miljarder dollar på reklam, och dess investeringar för att marknadsföra covid-19-vaccinet beräknas vara ännu större.

Annonser tar allt större plats på Amazon
I takt med att Amazon höjer annonspriserna och utvecklar sin annonsmodell, blir det allt svårare för varumärken att bygga organisk synlighet på plattformen. CNBC rapporterar att e-handelsjätten låter sponsrade inlägg för produkter ta större plats i sökresultaten. Enligt en undersökning från Merkle står annonser för omkring 73 procent av handlares annonsinvesteringar på Amazon under andra kvartalet 2021. Kostnaden per klick på Amazons sökord uppgick till 1,27 dollar i augusti, en ökning med 86 procent jämfört med 2020.

Anställda missnöjda med sina arbetsgivare under pandemin
En studie från mjukvaruföretaget Firstup har publicerat en forskningsrapport, utförd av Opinion Matters, som tyder på att arbetare är missnöjda på arbetsplatsen. I den globala undersökningen som bygger på svar från 23 000 personer, svarade endast 40 procent av respondenterna att de kände sig uppskattade i sin roll. 80 procent uppgav att deras arbetsgivare inte hade gjort några förändringar för att förbättra de anställdas upplevelse under pandemin. Endast 27 procent av respondenterna som jobbade hemifrån uppgav att deras arbetsgivare lyssnade på dem. Det rapporterar The Drum.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookAmazonPfizer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.