Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Bara kvinnor på toppositioner i Bidens kommunikationsstab

Publicerad: 30 November 2020, 07:21

Joe Biden, USA:s 46:e president. Till höger syns Kate Bedingfield som kommer att leda kommunikationsstaben.

Foto: Wikimedia/TT

Bolag bakom falska kändisannonser har avslöjats genom en internationell granskning, skolpersonal i Skåne gjorde obetald reklam för Santa Maria och Joe Biden skriver historia genom att enbart välja kvinnor till kommunikationsavdelningens tyngsta poster. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Joe BidenBitcoinSanta MariaBlack FridaySpotify

Kvinnor dominerar Joe Bidens kommunikatsionsstab
För första gången någonsin kommer samtliga topposter i Vita husets kommunikationsavdelning innehas av kvinnor. Det står klart efter att USA:s tillträdande president Joe Biden och vice president Kamala Harris presenterat vilka sju personer som får tunga roller i kommunikationsstaben. Ny pressekreterare blir Jen Psaki, som tidigare varit talesperson för Demokraterna. Kommunikationschef blir Kate Bedingfield, Joe Bidens tidigare biträdande kampanjchef. Det rapporterar AP. De tillträder sina positioner i januari. 

Företag bakom annonshärva med svenska kändisar avslöjat
Programledaren Fredrik Skavlan, skådespelaren Alicia Vikander och fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Många är de kändisar vars namn utnyttjats i falska annonser med målet att lura svenskar att investera i bitcoins. Nu avslöjar DN, som en del av en större internationell granskning, att det är företaget Ads Inc Media som ligger bakom bluffannonserna. Bolaget har sin bas i San Diego, USA. Av en läckt databas framkommer att företaget samlat tiotusentals färdiga bluffannonser på tio olika språk. Ads Inc Medias grundare är sedan fjolåret död efter en helikopterkrasch, och hans dödsbo står som ägare av företaget. Ingen ansvarig har ställt upp på frågor. 

Skolpersonal bar tröjor från Santa Maria – nekar sponsring
Texmexinspirerad mat serverades på den skånska skolan samtidigt som personal i matsalen bar kläder med kryddföretaget Santa Marias logga på. På väggarna hade plakat från Santa Maria och tv-programmet Idol satts upp. Det har fått flera föräldrar att reagera, enligt ett mejl från en förälder till kommunen. Enligt Lomma kommuns kostchef Anna Ellis handlar det dock inte om någon betald marknadsföring från Santa Marias håll. 

– Vi har inte blivit sponsrade. Vi har inte fått en krona för det här, säger hon till Sydsvenskan och påpekar även att marknadsföring i skolor inte får förekomma. 

Det ska i stället ha rört sig om ett missförstånd. I andra skolor ska logotyperna på plakaten ha täckts. över. Personalen har nu uppmanats att inte bära tröjorna från Santa Maria. 

Explosionsartad ökning av e-handel under Black week
Att e-handeln i år skulle få en skjuts under årets shoppingvecka Black week och crescendot Black friday har bland annat flera annonsörer som Resumé pratat med förutspått. Nu bekräftar betalbolaget Klarna att näthandeln ökade med 41 procent under veckan, jämfört med föregående år. Det framkommer av ett pressmeddelande, där de beskriver ökningen som explosionsartad. Betalbolaget har även kunnat se ett trendbrott hos konsumenterna, där handeln har fördelats ut under hela veckan i stället för att koncentreras till fredagen. 

Spotify testar storiesfunktion
Först var det Snapchat, därefter följde Instagram, Facebook och Youtube genom att införa en egen storiesfunktion. Det har sedan tidigare ryktats om att den svenska musiktjänsten Spotify arbetat med en liknande funktion för artister på plattformen. Nu rapporterar techsajten Engadget att tester inletts. I en spellista med namnet ”Christmas Hits” går det just nu att se artister i egna inlägg göra reklam för sin musik. Spotify bekräftar för Engadget att det hittills rör sig om ett test. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.