Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Beskedet: Almedalsveckan ställs in

Publicerad: 2 April 2020, 06:36

Ingen politikervecka i Visby, Youtube planerar Tiktok-utmanare och Corona-ölen fortsätter visa stark försäljning. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenCoronavirusetCannes LionsTikTok

Fram till nyligen har arrangörerna av Almedalsveckan varit tydliga med att de planerar att genomföra politikerveckan i sommar, trots spridningen av coronaviruset. I gårdagens Aktuellt i SVT meddelade statsminister Stefan Löfven att han ställer in sin medverkan och och i dag rapporterar Sveriges Radio att det inte blir någon politikervecka i Visby. Region Gotland och huvudarrangörerna tog beslutet på onsdagskvällen. 

”Med anledning av coronaviruset och dess verkningar på samhället, tog huvudarrangörsgruppen för Almedalsveckan under onsdagskvällen ett enhälligt beslut att ställa in Almedalsveckan 2020.”, skriver de i ett pressmeddelande under torsdagsmorgonen.

Youtube jobbar på Tiktok-utmanare
Plattformen Tiktok har på senare år utmanat Youtubes dominans i den unga målgruppen. Nu är Youtube ute efter att ta upp konkurrensen med och ska jobba på en plattform för användargenererat innehåll i det korta formatet. Enligt kommer de lansera sin egen version som heter ”Shorts.” Shorts gör det möjligt för människor att ladda upp korta videor till ett flöde i mobilappen, precis som Tiktok. Tanken är att plattformen ska kunna dra fördel av den licensierade musik som Youtube Music har i sin katalog, enligt The Information.

Nätverken väntas nobba resor till Cannes Lions
För några veckor sedan kom beskedet att reklamfestivalen Cannes Lions skjuts upp till oktober. Nu uppger Campaign att flera holdingbolag inte kommer att skicka några anställda till Frankrike i höst. WPP och Omnicom är två av nätverken som uppges nobba resor, men bolagen vill inte kommentera uppgifterna. Dentsu Aegis och IPG överväger att göra det samma.

Kraftig ökning för Corona-ölens försäljning
Redan innan coronavirusets genombrott i västvärlden spekulerade affärspressen om huruvida ölvarumärket Coronas försäljning kommer att påverkas, negativt eller positivt. Rapporterna under februari och mars har hittills visat en positiv utveckling. Färsk försäljningsdata från Credit Suisse visar att ägarbolaget Constellations totala försäljning har ökat med 39 procent under den senaste veckan, Corona-varumärket står för en ökning på hela 50 procent. Det skriver AdAge. Siffrorna står i skarp kontrast till 5WPR:s undersökning bland amerikanska konsumenter i februari där 38 procent uppgav att de aldrig kommer att köpa öl från Corona igen.

Hiphop-bråk var ett pr-trick
Allt brast när Chuck D och hans projekt Enemy Radio medverkade på demokraten Bernie Sanders kampanjmöte i Los Angeles. Flavor Flav motsatte sig att det framstod som om hela Public Enemy stod bakom Sanders och fick sparken. Men det uppmärksammade bråket mellan hiphop-veteranerna, verkar vara ett skämt, skriver Pitchfork.

Löfvens prognos: Inget slutdatum – tänk månader
Coronakrisen kommer troligen att pågå under längre tid än vad många vill. Det sade statsminister Stefan Löfven i en intervju med SVT:s Aktuellt på onsdagen.

– Vi ska inte tänka veckor, tänk månader bort i tiden. Exakt hur lång tid det kommer att ta kan inte ens experterna svara på, säger han.

Harry och Meghan väljer pr-byrån som hjälpte Harvey Weinstein
Sedan Meghan Markle och prins Harry nyligen klippte banden med det brittiska kungahuset sköter inte längre Buckingham Palace kommunikationen för paret. I Los Angeles har hertigen och hertiginnan av Sussex i stället valt att samarbeta med pr-byrån Sunshine Sachs som tidigare representerade Harvey Weinstein och Michael Jackson. Det rapporterar Express

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.