Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

”Betala senare” under lupp: Klarnas marknadsföring utreds – igen

Publicerad: 14 September 2020, 06:41

Klarna utreds för sin marknadsföring i Storbritannien, Ikea samarbetar med Spotify och mångfald i marknadsföring för film kan bli krav i Guldbaggen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Klarna

Det är den brittiska organisationen ASA, Advertising Standards Authority, som inleder en utredning av Klarnas marknadsföring. Det rör sig om marknadsföring och tjänster av typen ”köp nu, betala senare”, bland annat reklamen där Snoop Dogg frontar. Detta på grund av att det anses uppmuntra till vårdslöst spenderande bland unga människor. ASA är den brittiska motsvarigheten till svenska Reklamombudsmannen, och har därmed inte några befogenheter att utfärda sanktioner. Bolagets talesperson Dan Greaves säger att man är medveten om utredningen och att bolaget ”samarbetar”. 

– Vi är oroliga över hur Klarnas annonser påverkar uppfattningen av hur mycket saker och ting kostar, särskilt eftersom många av deras annonser tycks rikta sig mot ungdomar, säger Freddie Alcock, talesman för ASA, enligt Bloomberg. 

Det är inte första gången filmerna med Snoop Dogg hamnar i blåsväder. Samtidigt som de hyllats i tävlingar är alla inte lika nöjda. Efter en tidigare tvist med Konsumentverket tvingades Klarna på svensk mark ta bort två av reklamfilmerna med Snoop Dogg. Detta var 2019 och åtgärden kom efter att Konsumentverket ansåg att filmerna bryter mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen.

Ikea samarbetar med Spotify
Ikea har ett projekt där de jobbar med digitala lösningar för att sätta kunderna i rätt sinnesstämning. Tidigare har det bland annat handlat om uppkopplade glödlampor som kan skifta i ljustemperatur. Det har också handlat om ljudlösningar där man samarbetat med Sonos. Nu kommer nästa steg, genom kampanjsajten ”Rhytm of life”, där kunder – med Spotifykonto – kan ställa in sina musikpreferenser och sedan synkar Spotify dessa med den musik de vet att man brukar lyssna på. Marknadschefen Per Stolt är nöjd över samarbetet och konstaterar att det återknyter till visionen att skapa en bättre vardag för de många människorna. Detta skriver Di Digital.

Facebook anmäler Irland till domstol efter databråk
Irländska datainspektionen har uppmanat Facebook att sluta med överföringen av EU-medborgares persondata. Man hotar nu med böter på fyra procent av den årliga omsättningen, enligt GDPR. Nu vill Facebook ha en domstolsprövning av detta och vädjar till domstolen att ha en ”pragmatisk och proportionerlig hållning” tills man kan komma fram till en långsiktig lösning. Det skriver flera medier, bland andra Wall Street Journal.

Uppgifter: Oracle har vunnit budgivning om Tiktok
Det är Oracle som ska ha vunnit budgivningen av den amerikanska delen av appen Tiktok. Bakgrunden är att appens existens i USA är hotad efter att president Donald Trump meddelat att den ska stängas ner om den inte byter ägare. Detta på grund av misstanke om den kinesiska statens inblandning i appen. Microsoft är ett annat bolag som ska ha lagt bud på Tiktok, men deras bud har refuserats. Enligt uppgifter som ännu inte bekräftats ska Oracle nu bli ägare till ”en mycket stor del” av verksamheten. Det skriver bland andra The Verge. 

Mångfald i marknadsföring för film kan bli krav i Guldbaggen
Den svenska filmvärldens finaste pris Guldbaggen kan låta sig inspireras av Oscarsgalan. Det rör sig om att införa mångfaldsregler för priset ”Bästa film”. Här räcker det inte att mångfald (till exempel kvinnor, etniska minoriteter, hbtq-personer och personer med funktionsnedsättningar) genomsyrar skådespelare och handling, kraven handlar också om mångfald bland produktionspersonalen och i marknadsföringen. Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet, öppnar dörren för att göra som Oscarsgalan, men utesluter inte ett ännu striktare regelverk. Det skriver SVT Nyheter.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.