Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Bianca Ingrosso trotsar RO:s fällning – vägrar ändra sexistiska reklamen

Publicerad: 20 Januari 2020, 06:50

En video som fällts och Bianca Ingrosso.

Foto: Lindsten & Nilsson.

Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics fälldes tre gånger för könsdiskriminerande reklam, men strategin kommer inte att ändras framöver. Dessutom slopas IGTV-ikonen och Trump får egen paus under Super Bowl. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenFacebookBianca IngrossoGoogle

Reklamombudsmannen har sagt sitt under hösten: reklamen för Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics är kvinnoförnedrande och har därmed fällts hela tre gånger. I samband med den senaste fällningen intervjuade en reporter i podden Aftonbladet Daily Elisabeth Trotzig, som företräder stiftelsen Reklamombudsmannen. Hon fick då frågan om hon trodde att influencers lär sig av fällningarna, med tanke på att Bianca Ingrosso fällts tre gånger för sexistisk reklam för Caia.

– Just i den här frågan är det viktigt att prövningen är snabb och flexibel, eftersom det ger större möjlighet till påverkan och förändring i kombination med utbildning och vägledning, jämfört med sanktioner och böter. När det gäller Biancas beslut har hon inte haft möjlighet att ta till sig dem ännu, eftersom de precis har meddelats. Så vår förhoppning är att hon ska bli vägledd, ta till sig och göra annorlunda framöver, svarade hon Aftonbladets reporter.

Men så verkar inte vara fallet. I en intervju med samma tidning säger Bianca Ingrosso att hon inte planerar att ändra marknadsföringen framöver, trots att hon fällts för den.

– Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag, säger hon.

Hon säger vidare att hon inte tänker be om ursäkt.

– Jag tänker aldrig be om ursäkt för hur jag... Jag kan säga: ”Åh, vad tråkigt att du inte tycker om den här kampanjen”. Men jag har jättekul på mina plåtningar och trivs jättebra med sättet jag poserar på bild.

Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering, där en fällning inte resulterar i böter eller förbud.

LÄS MER: ”RO om Bianca Ingrossos agerande: 'Äventyrar självregleringen'”

LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel bransch
LÄS MER: Få domar och inga sanktioner – är RO och KO tandlösa institutioner? 

Instagram slopar IGTV-ikonen i appen
När IGTV lanserades 2018 spåddes funktionen slå igenom stort. Nu plockas den lilla tv-liknande ikonen, som finns i toppen av skärmen på Instagram-appen, bort. Anledningen till det är att användarna helt enkelt inte klickar på den i någon stor utsträckning. Dock skalas ambitionerna inte ner och IGTV kommer fortfarande att finnas kvar. Instagram kommer att försöka dra dit trafik genom länkar till de längre klippen i användarnas flöden samt genom ”utforska”-fliken. Det skriver Techcrunch.

Facebook tvingas lämna ifrån sig data om appar
I kölvattnet av Cambridge Analytica-skandalen har en domstol i den amerikanska delstaten Massachusetts beslutat att Facebook måste lämna över data på tusentals appar till justitiekanslern. Dessa appar misstänks ha missbrukat användarnas data och justitiekanslern Maura Healy är bland annat intresserad av vilka personerna bakom vissa misstänkta appar är. Hon tycker att Facebook måste presentera fakta som stödjer påståendet att användarnas information är säker. Facebook uppger att man är besviken på domen och funderar på att överklaga den. Det skriver Mashable.

Trump och Bloombergs reklam isoleras under Super Bowl
President Donald Trump och demokraternas presidentkandidat Michael Bloomberg vill inte vara sämre än någon annan. De båda politikerna kommer att sända reklamfilmer under reklamfilmernas julafton Super Bowl. Men de kommer inte att förekomma i samma reklampaus som övriga varumärken. I stället ska de isoleras till egna i vilka även Fox, vars kanal Super Bowl sänds i, kommer att pusha för sina egna program och kanaler. Donald Trumps reklamfilm kommer att sändas tidigt under matchen, medan Bloombergs kommer att sändas i halvtid. Allt detta berättar källor för Adage, som inte har lyckats få dem bekräftade av Fox. 

Google: Lagstifta kring AI
Googles vd Sundar Pichai tycker att det behövs en lagstiftning kring artificiell intelligens. Enligt honom är det en alldeles för viktig teknik för att marknadskrafterna ska få härja fritt kring hur det ska användas. Pichai tycker att det behövs globala standarder och nämner den europeiska dataskyddsförordningen GDPR som ett starkt fundament. Han nämner också att det finns många historiska exempel på att teknikutvecklingen inte bara är av godo, exempelvis internet och förbränningsmotorn. Det skriver Financial Times.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.