Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Bianca Ingrossos Caia Cosmetics frias av Reklamombudsmannen

Publicerad: 10 mars 2020, 07:32

Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics frias för anklagelse om barnreklam, analysfirma i blåsväder efter datainsamling och Corona sätter stopp för reklamintäkter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCaia CosmeticsCoronavirusetFacebookBianca IngrossoMorgonsvepet

För någon månad sedan bröt en konflikt ut efter att Reklamombudsmannen fällt Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia Cosmetics. RO tyckte att Caia Cosmetics gjort sexistisk reklam och fällde den för att vara könsdiskriminerande. Bianca Ingrosso kommenterade själv fällningen i Aftonbladet, där hon berättade att hon inte tänkte ändra den. Caia Cosmetics vd Mikael Snabb var starkt kritisk till att Reklamombudsmannen skickat ut pressinformation om tre fällningar vid separata bilder, trots att de kom från samma kampanj.

– Reklamombudsmannen har misskött sin ställning som självreglerande organ. Om man smutskastar ett bolag på det här sättet har de svikit det förtroende de fått från branschen. Att Helena Westin nu gått ut och bett om ursäkt respekterar jag. Det ska bli spännande att se hur RO agerar framöver, sa han då.

Nu har Reklamombudsmannen gjort ytterligare en prövning vad beträffar Caia Cosmetics. Denna gång kanske Mikael Snabb reagerar annorlunda. Märket frias nämligen för en reklam där Bianca Ingrosso och hennes assistent Lovisa Worge svarar på frågor från följarna. En av frågorna handlade om när en slutsåld produkt skulle komma tillbaka, vilket duon svarade på. Anmälaren tyckte då att videon innehöll ”otillåtna direkta köpuppmaningar riktade till barn.” RO menar att klippet inte har en utformning som är särskilt riktad mot barn eller i särskilt hög utsträckning kan anses beröra barn. Det skriver Reklamombudsmannen på sin sajt.

Analysfirma i blåsväder efter datainsamling
Sensor Tower heter analysfirman som nu har hamnat i blåsväder efter att en undersökning från Buzfeed News visat att populära appar använts för att samla in data utan tillåtelse. De 20-talet appar, som handlar om ad blocking och VPN, har inte upplyst om hur information om användare används, något som strider mot GDPR. Dessa har laddats ner över 35 miljoner gånger. Apples App Store och Googles Playbutik tar krafttag och har nu börjat radera den från plattformarna. Det skriver Gizmondo.

Facebook testar dubbla stories
Nu kan det bli möjligt att publicera stories både på Facebook och Instagram samtidigt. Funktionen är än så länge bara i testfasen, och om och i så fall när den rullas ut är ännu oklart. Samtidigt testar företaget andra sätt att suddda ut gränserna mellan plattformarna – tanken är att det överlag ska bli mer sömlöst. Det skriver Techcrunch.

Reklamintäkter under OS hotas på grund av Corona
Mer än 1,25 miljarder dollar har NBC Universal hittills sålt reklamplats för under årets olympiska spel. Men om Corona även sätter stopp för OS kommer inte särskilt mycket av dem att behållas i NBC Universals kassa. I stället kommer troligtvis annonsörerna att få tillbaka sina pengar för att spendera dem i eller utanför NBC Universals ramar. Det finns två anledningar till det. En är att det kommer bli svårt att hitta ett likvärdigt sammanhang inom NBC Universal som kan motsvara OS räckvidd. Den andra anledningen som pekas ut är att om Corona blir så omfattande att till och med OS slås ut kommer annonsörerna ha större problem än hur de ska nå målgruppen för OS. Den egna troliga vikande försäljningen är en sådan. Det skriver Digiday.

Annonsörer blockar Coronaviruset
De flesta människor tycks sky Corona som pesten på grund av smittorisken sjukdomen innebär. Nu skyr även annonsörer sjukdomen – genom att svartlista den på sina programmaticköp. I februari blev ”Corona” det näst vanligaste ordet på listor för blockerade ord. Det finns dock ett ord som hittills trumfar Corona på listorna: ”Trump.” Det rapporterar Digiday.

Nu kan annonsörer betala för att trenda på Reddit
Under måndagen kom Reddits senaste annonsprodukt, som man kallar ”Trending Takeovers.” Den innebär att varumärken kan köpa 24 timmars placering i flödet och söktrafiken på Reddit. Tanken är att varumärken på så sätt ska kunna anpassa sig till redan befintliga konversationer eller själva driva diskussion. 

– Med miljoner sökningar som sker varje dag och över en tredjedel av Reddits användare som besöker feeden varje dag kan varumärken nu vara en del av platsen där kulturella trender föds online, säger Shariq Rizvi, chef för annonsprodukter och teknik på Reddit. Det skriver Adweek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.