Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Black Friday pressar svenska handlare – sänker priset baserat på magkänsla

Publicerad: 6 November 2019, 06:58

Flera företag uppger att reahelgen är ett chicken-race, Youtube lanserar shopping-ads och unga amerikaner vill bli influencers. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

E-handelBlack FridayYoutube

Konkurrensen gör att detaljhandeln upplever att de inte kan stå utanför Black Friday som i år infaller den 29 november. Många företag fattar beslutet att sänka priset baserat på känsla i stället för data. Det visar en ny kandidatuppsats från Handelshögskolan i Stockholm som bygger på intervjuer med 12 företag inom detaljhandeln. 

– Många kan inte svara på varför det sätter ned priserna med till exempel 30 procent och inte 25 procent. De säger ofta att det känns bra och jämför med vad konkurrenten har för rabatt. Men de där 5 procenten kommer att spela stor roll i slutänden, säger Sara Jungeryd som skrivit uppsatsen tillsammans med Céline Abele till Di.

Google lanserar shopping ads på YouTube
Google utökar sitt nätverk av köpbara annonser till Youtubes mobilapp där man hoppas kunna kapitalisera på relationen användarna har med plattformen. Det som driver utvecklingen är är att allt fler använder plattformen för att recensera och rekommendera olika produkter. Lanseringen sker globalt, skriver The Drum.

Unga amerikaner vill bli influencers
Många unga amerikaner vill bli en influencers, det visar en ny studie som Bloomberg tagit del av. Flera uppger att de vill arbeta med att marknadsföra produkter på bland annat Instagram och Youtube. Studien är gjord av Morning Consult och visar att 86 procent i åldrarna 13 till 38 år vill prova på yrket. 12 procent av de som deltog ansåg att de redan var en influencers.

90 procent av världens internetanvändare är övervakade
Enligt rapporten 2019 Freedom on the Net ifrågasätts friheten på internet och social medier. Rapporten slår fast att nästan 90 procent av alla internetanvändare I världen är övervakade i någon utsträckning. Enligt rapporten har 40 och 65 länder installerat ”avancerade övervakningsprogram sanktionerade av regeringarna, det skriver Mashable. Kina, Egypten och Ryssland är i botten på listan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

E-handelBlack FridayYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.