Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Bluffannonser om corona minskar – men nu riskerar vaccinreklam att fastna i filtret

Publicerad: 11 maj 2021, 06:44

AI har svårt att se skillnad på bluffannonser och riktiga.

Foto: Getty Images.

Svårt att se skillnad på bluff-corona-annonser och riktiga i digitala annonssystem, vanligaste öppningsfraserna på Youtube och Halmstad Kommun nobbar reklam för sina medarbetare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

YoutubeFacebookGroupM

Under coronapandemin har lycksökare försökt utnyttja situationen genom exempelvis fejkade desinfektionsmedel, coronamediciner och överprissatta munskydd. Digital annonsering har varit en populär metod för att få konsumenten på fall för dessa lycksökare. Den här typen av annonser har minskat under senare tid (från 62 procent av alla coronarelaterade annonser i november 2020 till 31 procent i februari 2021 enligt The Media Trust), men de finns fortfarande kvar. Och de system som programmerats för att sätta stopp för dem riskerar också att sätta stopp för legitima annonser med Covid-19-information, exempelvis sådana som syftar till att stävja desinformation om vaccinet. Det skriver Digiday.

Vill du sticka ut på Youtube? Säg inte så här
”Hey guys” är den öppningsfrasen man INTE ska säga på Youtube om man vill sticka ut. Det är nämligen den i särklass mest vanliga, enligt en kartläggning som Youtube själv har genomfört. Näst vanligaste öppningsfrasen är ”What’s up”, tätt följd av ”Good morning”. Youtube har också kommit fram till att öppningsfraserna varierar beroende på ämnet för videon ifråga. När det handlar om tech så är den vanligaste öppningsfrasen ”Ladies and gentlemen” och för sport dominerar ”What’s going on?”. Detta skriver The Verge.

Facebook testar att varna innan delning utan läsning
Den som försöker dela ett inlägg på Facebook utan att först ha läst artikeln man delar kommer att få ett varningsmeddelande. Det står klart efter att Facebook nu rullar ut ett test av en sådan funktion. I varningsmeddelandet kommer man att uppmanas läsa innan man delar, men det går naturligtvis att dela ändå, för den som trots allt inte vill läsa. Testet kommer efter att Twitter sedan förra sommaren har testat en liknande funktion och är förstås ett sätt att försöka stävja den enorma mängd desinformation som florerar på sociala medier. Detta skriver Gizmondo.

Halmstad Kommun nobbar reklam
Tre ton oadresserad direktreklam. Det är så mycket som medarbetarna på Halmstads kommun får ta emot varje år. Men nu säger kommunen nej tack, enligt en skrivelse på den egna hemsidan. Anledningen är att medarbetarna bara får handla varor och tjänster från upphandlade aktörer – vilket enligt kommunen gör direktreklamen direkt onödig. Något sajten Upphandling24 kallar ”en sanning med modifikation” med tanke på att man också kan nyttja direktupphandling. Adresserad reklam är dock tillåten framöver.

GroupM:s löfte: ska investera i medier med svarta ägare under 2022
WPP-ägda GroupM ska jobba för att investera minst två procent av medieinvesteringarna i medier med svarta ägare. För att åstadkomma detta uppmanar de sina kunder att vara öppna för att lägga just två procent på sådana medier. Detta som en del av nätverkets plattform Media Inclusion Initiative. Förutom detta ska plattformen verka för att stödja svarta kreatörer, författare, producenter, regissörer och skådespelare. Detta skriver Adage.

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeFacebookGroupM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.