Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

BMW fälls för Greta Thunberg-pastisch

Publicerad: 18 mars 2021, 07:06

Varumärken hoppar på NFT-trend, granskning av KO underkänner influencers reklammärkning och BMW fälls för kritiserad annons i DN. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Greta ThunbergKonsumentverketInfluencer marketingTikTokSnapchat

Det var innan årsskiftet som Greta Thunberg tog över rodret som chefredaktör på Dagens Nyheter för en dag, något som fick BMW att skapa en annons för tidningen med en tydlig blinkning till miljöaktivistens strejkskylt. Istället för den numera kända parollen ”Skolstrejk för klimatet” gick istället att läsa ”Världens bästa bilmärke för klimatet”, något som ledde till att flera privatpersoner anmälde reklamen till Konsumentverket för felaktig marknadsföring. Den anklagades även för renommésnyltning av kritiker. 

Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, med hänvisning till att den innehåller ett vilseledande miljöpåstående. 

I en kommentar till Expressen skriver BMW:s svenska presskontakt Carl Lindwall att bolaget kommer att ha fällningen i åtanke inför framtida kampanjer. 

”Tyvärr fick vi inte gehör för våra synpunkter om att BMW är världens bästa bilmärke för klimatet, trots att BMW är utsedd till världens mest hållbara biltillverkare enligt Dow Jones Indices. Vi tar till oss av Reklamombudsmannens utlåtande inför kommande reklamkampanjer om vårt hållbarhetsarbete.” 

Reklamen är framtagen av Ingo. 

Läs mer: BMW:s hållbarhetskommunikation sågas: ”Slapp och smaklös” 

Influencers får underkänt av KO
Trots tydligare regler är influencers fortfarande inte bra nog på att reklammarkera sponsrade inlägg. Det är slutsatsen efter att Konsumentverket har granskat 50 profiler. Nu räknar KO med att bristerna åtgärdas frivilligt från influerarnas sida. Myndigheten kan även komma att följa upp enskilda ärenden. 

– Influencer marketing är en metod som ställer krav på ansvarstagande från branschen. Här finns det en hel del kvar att göra är vår bedömning, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande. 

Snart obligatoriskt med riktade annonser på Tiktok
I mitten av april kommer inte längre användare på Tiktok att kunna välja bort riktade annonser som ett alternativ. Det kommer dock gå att välja bort riktade annonser som utgår ifrån data insamlad via andra appar. Det rapporterar Engadget. Uppdateringen ses som en möjlig följd av Apples kommande krav på medgivande kring riktad annonsering. Tiktok poängterar att bolaget fortsatt kommer att vara transparanta med hur användardatan används, och att bolaget respekterar deras personliga integritet. 

Snap köper företag som ska minska kostnaden för nätshopping-bolag
Det sociala mediet Snapchats ägarbolag Snap har köpt Fit Analytics, ett företag som hjälper nätshoppare att hitta kläder i rätt storlek. Detta görs med hjälp av maskininlärning och information på kunderna, vilket i längden ska minska antalet returer – något som kan bli kostsamt för nätshoppingaktörer. Ingen summa är känd för förvärvet. Det rapporterar Techcrunch

Varumärken hoppar på NFT-trenden
Så kallade NFT:er är den senaste snackisen både i konstvärden och i techvärlden. Med hjälp av blockkedjeteknik öppnar nu människor sina plånböcker för att köpa digital konst som alltså inte går att hänga upp som en tavla på väggen. Artisten Grimes har bland annat sålt digitala målningar för 55 miljoner kronor. Nu hoppar även varumärken på trenden. 

Enligt Adage har snabbmatskedjan Taco Bell lagt upp ett verk till salu för 187 000 dollar, som går under namnet ”Swivel Taco”. Högre är dock betalningsviljarn för samlarkort från National Basketball Association, som kan värderas för upp till 200 000 dollar styck. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.