Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Bris visar barnens googlingsfraser: ”panikångest”

Publicerad: 20 December 2019, 07:32

Foto: Moa Hoff.

Bris visar upp en annorlunda söklista, Facebook gör Superbowl-annonser med Sylvester Stallone och Chris Rock och lista över varumärkena som engagerade mest i sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BrisMcDonald'sVoltMorgonsvepetCoca-Cola

Panikångest, Hjälp och mobbad i skolan. Det är de tre vanligaste fraserna för de som klickat sig vidare till sidor hos bris.se. Det visar en ny kampanj från Bris, som släpptes under gårdagen. I ett pressmeddelande skriver BRIS själva att deras lista står i stark kontrast till Googles årliga list a över våra vanligaste sökningar. Listan har tagits fram genom att Bris tidigare i år köpte 500 sökord kopplade till psykisk ohälsa, kränkningar och utsatthet. På så vis kunde de sökord och fraser som fått flest att klicka sig in till Bris identifierats. Projektet är framtaget tillsammans med Volt och Quisma. 

– Bris finns till för alla barn i hela samhället. Därför är det otroligt viktigt för oss att finnas där barnen finns och en stor del av ungas liv utspelar sig på nätet. Genom att synas ordentligt bland sökresultaten hoppas vi kunna fånga upp fler barn i utsatta situationer som annars kanske inte hade hittat till oss, säger Anna Holmqvist, kommunikationschef på Bris, i pressmeddelandet.

I samband med kampanjen föreslår Bris också att sökmotorer ska märka ut hjälporganisationer och stödlinjer, så som exempelvis Twitter och Instagram märker ut verifierade konton. På så sätt menar man att barn och unga tydligt kan se om en källa är tillförlitlig.

Hela listan:
1. Hjälp
2. Mobbad i skolan
3. Panikångest
4. Har jag ätstörningar
5. Jag vill inte leva

Facebook träder in i Superbowl med Sylvester Stallone och Chris Rock
2020 blir det första året som Facebook gör reklam under Super Bowl. Fokus kommer att ligga på hur människor med olika bakgrund kan mötas genom intressen och upplevelser i Facebooks grupper. Det hela illustreras genom skådespelarna Sylvester Stallone och Chris Rock, under parollen ”More Together”, enligt The Drum. Detta avslöjade Stallone själv på sitt Twitter-konto där han bland annat skrev ”Det var fantastiskt att jobba med Chris Rock. Vi kom väldigt bra överens. Facebook gjorde ett bra jobb med producering och det kommer att bli fenomenal underhållning på Super Bowl.” Ja, den som lever får se.

Faktakollsorganisation i Storbritannien kräver nya lagar
Full Fact heter den organisation i Storbritannien som vill samarbeta med parlamentet för att ta fram nya lagar för transparens i onlinereklam. Det hela bottnar sig i rädslan för manipulerade annonser från politiska partier eller andra aktörer som vill påverka politiska val. Det här skriver The Drum.

Lista: Varumärkena som engagerade mest i sociala medier
Adage skriver om en lista som tagits fram med hjälp av Sharablee, som har räknat likes, kommentarer, retweets, videovisningar och andra interaktioner på Facebook, Twitter och Instagram. Under 2019 ser listan ut så här enligt Adage:

1. Fashion Nova, 282,5 miljoner engagemang
2. Huda Beauty, 228,9 miljoner engagemang
3. Victoria’s Secret, 194,9 miljoner engagemang
4. Kylie Cosmetics, 194,1 miljoner engagemang
5. ColourPop, 151,4 miljoner engagemang
6. Calvin Klein, 130,0 miljoner engagemang
7. Red Bull, 128,4 miljoner engagemang
8. Fentybeauty, 127,7 miljoner engagemang
9. Porche, 113,3 miljoner engagemang
10. Lamborghini, 106,7 miljoner engagemang

Coca-Cola och McDonalds först ut i ny Snapchat-funktion
Snapchat har utvecklat en sökfunktion i kameran som heter ”Scan”. Den blir McDonald’s och Coca-Cola först ut att prova. Det hela är en funktion som kombinerar visuell sök med augmented reality. Användare kan hålla sitt finger på bildskärmen och leta efter innehåll och AR-linser som är relaterade till det skärmen visar. Om kameran exempelvis är riktad mot McDonald’s logotyp så dyker en lins upp i biblioteket där det regnar hamburgare, pommes frites och andra McDonald’s-specifika produkter. Detta skriver Adweek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.