Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Brittisk rapport visar små tecken på annonsmarknadens återhämtning

Publicerad: 4 September 2020, 06:32

Enligt Walk-In-Media väntas medieinvesteringarna i september sjunka mindre än vad som tidigare spåtts, Apple avvaktar kring spårningskrav och Tiktok presenterar partnerprogram. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarTikTok

Hösten brukar vanligtvis inledas med en liten kickstart för medieinvesteringarna, drivet av ökad efterfrågan på allsköns ting. Pandemin har naturligtvis ställt alla prognoser på ända och nu kommer rapporter från Storbritannien som pekar på att återhämtningen dröjer ännu lite till. Samtidigt visar siffrorna att tappet inte är lika stort som väntat. Enligt brittiska branschtidningen Campaigns källor väntar sig mediebyråerna ett tapp i september på mellan 15 och 20 procent, i jämförelse med samma period 2019. Det backas upp av en rapport från Walk-in-Media som estimerar ett fall på 17 procent. TV, vilket ses som en temperaturmätare för större varumärken, tappar dock mindre än andra medieslag.

TV -14%

Radio -15%

Print -20%

Utomhus -35%

Online display -10%

Sök -12%

Bio -60%

Tappet är ett par procentenheter lägre än vad britterna väntade sig tidigare i år.

Apple avvaktar kring spårningskrav

Apple har länge tagit en hårdare position när det kommer till lagrandet av användarnas data. I det nya operativsystemet iOS 14 har telefonjätten planerat för att tvinga apputvecklare att fråga användarna om eventuell spårning och datainsamling, en plan som nu senareläggs, det rapporterar The Information. Anledningen är att Apple vill ge utvecklarna mer tid på sig, förändringen kommer att genomföras under 2021.

Löfven och S syns mest i medier

Coronapandemin har lett till att de mest bevakade ämnena i är sjukvård och ekonomi. Tidigare var de invandring och rättsfrågor. Det skiftade fokuset innebär även vilka politiker som får mest rampljus. Mellan april och juli var Stefan Löfven och Socialdemokraterna den partiledare och det parti som synts mest medan Jimmie Åkesson för en alltmer undanskymd roll, det rapporterar TT. Kantar Sifos, som står bakom undersökningen Mediemätaren, analytiker tror att SD och Jimmie Åkesson precis som andra partier har sina profilfrågor och är beroende av att de är aktuella för att nå ut.

TikTok presenterar partnerprogram

Årets sociala medium är utan tvekan Tiktok. Den kinesiska plattformen har fullkomligen exploderat i popularitet, särskilt i yngre målgrupper, samtidigt som de befinner sig i en juridisk strid med den amerikanska staten. Den explosionsartade tillväxten har inneburit att allt fler annonsörer flockas till plattformen. Nu släpper Tiktok en lista på 19 verktyg för annonsörer som vill ha stöd med alltifrån kampanjhantering och utveckling till mätningar. Plattformen har tidigare sagt till varumärken att de ”inte ska göra annonser, gör Tiktoks”. 

I pandemins spår: Ökad dataanvändning och längre telefonsamtal 

Enligt nya siffror från Telia och Telenor har pandemin inneburit att vi pratar längre i telefon och använder mer av vår mobildata. Utvecklingen drivs främst av de över 65. Mellan den 1 juli och 23 augusti ökade antalet samtal med 19 procent samtidigt som längden på samtalen ökade med 27 procent, i jämförelse med samma period förra året. Störst skillnad i dataanvändning är det i Norrbotten och Stockholm (26%) och i Jämtland och Härjedalen (25%).

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarTikTok

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.