Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Burger King ber om ursäkt efter kvinna-i-köket-tweet

Publicerad: 9 Mars 2021, 07:38

New York Times-annonsen till vänster och tweeten till höger.

Kritik rasar på Twitter efter Burger King-fadäs, Google testar nya integritetssäkra annonsmöjligheter och fler såg intervjun med Meghan Markle och Prins Harry än vad som såg Golden Globe-sändningarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookMark ZuckerbergBurger KingInternationella Kvinnodagen

På internationella kvinnodagen, som inföll igår, ville Burger King hylla kvinnliga kockar. Detta genom en annons som infördes i New York Times under gårdagen. Rubriken löd ”Kvinnor hör hemma i köket”. Vidare berättade annonsen om lanseringen av H.E.R. (Helping Equalize Restaurants) – ett stipendium som erbjuder ekonomiskt stöd till kvinnor som arbetar på Burger King men önskar en akademisk examen i kulinarisk konst. Som bakgrund berättar Burger King vidare i annonsen att endast 24 procent av chefspositionerna i amerikanska kök innehas av kvinnor.

När Burger King omformade annonsen till olika tweets på kontot @BurgerKingUK var sammanhanget dock inte lika uppenbart. Budskapen delades upp i olika tweets, varav ett löd ”kvinnor hör hemma i köket”. Även fast Burger King i efterföljande tweets förklarade sammanhanget så fick de snabbt stor spridning och mycket kritik för den enskilda tweeten. Detta skriver Adweek. 

”Jag har alltid vetat att Burger King hör hemma i soptunnan”, twittrade en av tusentals kritiska.

”Nån som jobbar på Burger King har på riktigt tittat på den här tweeten och tyckt att den varit en bra idé”, skrev en annan.

Efter tolv timmar av kritik och hån tog Burger King bort sina tweets och bad om ursäkt.

Efter cookie-döden: Google testar integritetssäkra annonser
Tredjepartskakorna kommer att försvinna inom kort, vilket sätter käppar i hjulet för den programmatiska annonseringen, så som den hittills har fungerat. Under IAB leadership summit, som anordnades under måndagen, lovade Google att inte lämna industrin åt sitt öde. I stället meddelade de att annonsörer som Nestlé, Unilever och Mondelez redan nu experimenterar med det nya ramverket som ska möjliggöra integritetssäkra annonser online. Detta skruiver Adage. 

Mark Zuckerberg: 2030 är vi i varandras hem virtuellt
Coronapandemin har satt käppar i hjulet för oss att umgås med nära och kära. Men hade den kommit om tio år kanske man ändå kunde ha träffats – genom virtual reality. I alla fall om man får tro Facebooks vd Mark Zuckerberg, som menar att vi genom smarta glasögon kan ”teleportera” oss till andra människors hem och på så vis umgås med dem som att vi hade varit där fysiskt. Detta skriver The Information. Om Mark Zuckerbergs spådom slår in får vi väl se vad det kan innebära för nya annonsmöjligheter. Själv tror han i alla fall på att denna typ av teknik kommer att minska resandet betydligt.

Prins Harry och Meghan Markle-intervjuns tittarsiffror
17 miljoner människor i USA såg den mycket omtalade intervjun i Oprah Winfrey med Meghan Markle och Prins Harry, enligt tidiga siffror från Nielsen. I dessa siffror har dock inte tittandet på den amerikanska västkusten ännu räknats in så man väntar att siffrorna kommer stiga ännu mer. Oavsett är detta redan nu mer än dubbelt så många som tittade på Golden Globe-sändningarna förra helgen. Detta skriver Adage.

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.