Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Burger King censurerar annonser – för corona-comeback

Publicerad: 22 April 2020, 06:31

En av Burger Kings annonser.

Burger Kings annonser ska få igång smaklökarna, McDonalds största coronakampanj hittills och neddragningar på IPG. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetMcDonaldsBurger King

Burger King fortsätter med sina finurliga annonser efter ”Mouldy Whopper” som kom precis innan corona slog till. Flera av deras restauranger i Europa har varit stängda på grund av utbrottet. När Burger King nu planerar att öppna belgiska ”drive thrus” så gör man det genom att censurera annonser för att skapa uppmärksamhet. Detta gör man genom att blockera bilder på kedjans signaturprodukter som syftar till att skapa frestelser. Budskap som ”Nor juicy pieces of bacon. Hmm bacon..” och ”So no, you won’t see melting cheddar..” hoppas man kunna träna konsumenternas smaklökar innan öppningsdagen.

Kampanjen är gjord av byrån Buzzman.

LYSSNA: Burger Kings vd talar ut om mögliga burgaren: ”Alla tog det inte så bra internt..”

Google låter varumärken lista produkter gratis
I ett försök att hjälpa retailsektorn under coronakrisen så gör Google det gratis för alla marknadsförare att sälja produkter via deras verktyg ”Shopping.” Detta gäller oavsett om varumärket är en Googlekund eller inte. Erbjudandet rullar ut i USA i slutet på april och planen är att utöka det globalt i slutet av året.

McDonalds gör största coronakampanjen hittills
McDonalds lanserar en kampanj som innebär fria måltider till bland annat brandmän, sjukvårdare och poliser över hela USA. ”Thank You Meal” tar sig i uttryck genom att bland annat visa den här gruppen av yrkesmänniskor när de äter på McDonalds som små barn. Marknadsföringen sker via två nationella tv-kampanjer, liksom online, e-post, menyer och i app och inleds idag.

Neddragningar på IPG
Nätverksbyråerna på IPG genomgår just nu flera åtgärder för att dra ner på kostnaderna till följd av corona. Det ska handla om bland annat lönesänkningar, permitteringar och uppsägningar. Fem procent av personalen har sagts upp. ”När den nuvarande krisen fortsätter påverka våra kunder har vi varit tvungna att fatta dessa beslut för att anpassa om till en ny verklighet”, sa en representant för IPG till Adweek.

Hannah och Amanda kan dras inför rätta
Hannah Widell
och Amanda Schulman är under lupp sedan deras skönhetskoncern försattes i konkurs i september. Nu funderar konkursförvaltaren Gustav Kling på att ta systrarna till domstol på grund av en misstänkt transaktion innan konkursen. Widell och Schulman överlät hela verksamheten i bolaget Daisy Grace, satte ett pris på den om 6,1 miljoner kronor och kvittade en större del av köpeskillingen. Så får det inte gå till, menar Gustav Kling. Nu vill konkursförvaltaren att de ska betala fem miljoner kronor kontant. Enligt honom kan det bli domstol då ”de ligger alldeles för långt ifrån varandra när de fört dialog.”

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.