Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Burger King kapar McDonald's kommentarsfält – ”hjälper dem” med kundservice

Publicerad: 30 September 2020, 06:35

Burger King fortsätter pika konkurrenten, Droga5 anställer global chef för mångfald och Facebook får ny marknadschef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Burger KingDroga5McDonald´s

”Why do you call it the Big Mac when it’s not?”, skriver en användare på McDonald’s Facebooksida. Då steppar Burger King in: ”In their defense… Nobody wants a ’Small Mac’. Hereäs a regular whopper.” Det här, den senaste i raden av alla Burger Kings pikar mot konkurrenten, är en del av en sociala medier-kampanj skapad av den danska byrån Uncle Grey. Under parollen ”The Whopper Reply” har man helt enkelt gått in och svarat på klagomål och kommentarer som kunder lämnat (dagar, veckor och i vissa fall år tillbaka) på McDonald’s Facebooksida. I svaret har man lämnat en länk som ger kunden en gratis Whopper. 

Burger King säger att de har beslutat sig för att sträcka ut en ”hjälpande hand”, eftersom deras närmaste konkurrent ”inte direkt varit on point vad gäller kundservice online.”

Facebook underlättar för synkronisering
Accounts Center heter funktionen som ska göra det enklare för användarna att länka sina konton på Facebook och Instagram. Syftet är att samma inlägg ska kunna publiceras på flera plattformar samtidigt, och att användarnamn och profilbild enkelt ska kunna synkroniseras mellan tjänsterna. Den nya funktionen kommer att finnas i Facebooks huvudapp, i Messenger och på Instagram. Det skriver Techcrunch.

Facebook får ny marknadschef
Det är Alex Schultz, tidigare vp product growth och analytics, som har fått rollen som marknadschef på Facebook. Han har jobbat på företaget sedan 2007. I en Facebookpost skriven av Alex Schultz meddelar han att han kommer att fokusera på segmentering, targeting och mätverktyg och att öka Facebooks redan enorma räckvidd.

”Jag tror verkligen på allt det goda som Facebooks produkter gör. Vi har alla sett prov på det under den här pandemin, då miljarder människor har kunnat hålla nära kontakt med sina vänner och familj samtidigt som man begränsat de fysiska mötena, vilket har gjort att viruset inte spridits lika fort som det kanske gjort annars. Samtidigt välkomnar jag granskning av nya teknologier och det finns sätt vi kan, och ska, förbättra vår produkt utan att tappa allt det goda”, skriver han i Facebookinlägget.

Droga5 anställer sin första chef för mångfald och inkludering
Det är Tiffany Edwards som ska axla rollen som global chef för mångfald och inkludering. Sedan 2016 har hon jobbat på Droga5 i andra roller och nu har hon tagit fram en femårsplan för byråns strävan mot mångfald.

– Många varumärken, särskilt i tider som dessa, håller på att utforska vad deras plats är i diskussionen om mångfald. Jag kommer att medverka i deras diskussioner för att hjälpa dem gå på djupet i frågan och säkerställa att de inte gör något som bara är ett spel för gallerierna, säger hon till Adweek.

Marknadschefer anställs i rekordfard, trots pandemin
Fler vd:s letar efter externa kandidater till marknadschefsplatser på sina företag. Det menar headhunters som Adage har talat med. Under årets första sex månader gick 53 procent av alla roller inom marknadsföring till kvinnor.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.