Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Burger King ”skänker annonsutrymme” till konkurrenter

Publicerad: 16 december 2020, 06:08

Burger King låter konkurrenter synas på sitt Instagramkonto, nya regler för internetjättar för att öka transparensen kring kunddata och Ellos fälls i Reklamombudsmannen – igen. Detta är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterBurger KingReklamombudsmannenEllosFacebookPeriscope

I Storbritannien har restriktionerna som coronaviruset fört med sig precis blivit strängare. I samband med det passar Burger King på att slå ett slag för restaurangsektorn, som helhet. ”They need you more than ever”, slår hamburgerjätten fast samtidigt som man lägger ut en bild som uppmanar konkurrenter till hamburgaren Whopper att skicka in bilder på mat som Burger King sedan ska reposta på sitt Instagramkonto.

”Det finns så många fantastiska rätter från tusentals restauranger därute som förtjänar att vara lika kända som Whopper är”, skriver Burger King i sitt uttalande och fortsätter: ”Nu när vi går in i fas tre i stora delar av vårt land står det klart att småföretagar-restauranger behöver allt vårt stöd”.

Vidare uppmanar Burger King sina konkurrenter i Storbritannien att tagga deras inlägg med #WhopperandFriends för chansen att dyka upp på Burger Kings Instagramkonto.

Detta är inte första gången Burger King slår ett slag för konkurrenter under pandemin. För någon månad sedan lade hamburgerjätten ut ett liknande meddelande under rubriken ”Beställ från McDonald’s”. Det här skriver Campaign.

EU-kommissionens förslag till nya regler för internetjättar
Under tisdagskvällen presenterade EU-kommissionen sitt utkast till nya regler för digitala plattformar. Det är uppdelat på två delar, ett för digitala marknader (DMA) och ett för digitala tjänster (DSA). De så kallade portvaktsbolagen, som Amazon, Apple, Google och Facebook, kontrollerar som bekant data och tillgång till plattformar för mängder av mindre företag. Kommissionens förslag ska nu hindra dem från att kringgå EU:s regler, bryter man mot dem riskerar man att få böta upp till tio procent av omsättningen. Reglerna handlar bland annat om ännu mer öppenhet vad gäller kunddata samt möjligheter att ingripa vid förekomsten av extremistisk propaganda,  desinformation, hatpropaganda eller barnpornografi. Detta skriver Yle.

Ellos fälls i RO – igen
Sedan 2017 är Ellos fällda fem gånger i Reklamombudsmannen. Det rör sig framför allt om reklam som förekommit i samband med influencer marketing, då specifikt inlägg som gjorts i betalt samarbete med Isabella Löwengrip. Och nu är det dags igen. Ellos fälls för ett reaerbjudande som skickats ut till utvalda kunder. ”40 procents rabatt på dyraste varan*”, skrev Ellos i sitt utskick, och tillade i asterisken att ”några” varumärken inte omfattas av rabatten. I själva verket rör det sig om 47 varumärken, vilket anmälaren säger sig ha blivit varse om när denne loggat in på Ellos och skulle betala. Reklamombudsmannen slår fast att kampanjen är vilseledande. Det skriver ehandel.se.

Nytt verktyg ska låta fans betala stjärnor för Facetime
Just nu bygger Facebook ett verktyg kallat Super där de låter människor betala influencers och kändisar för att prata med dem under en direktsändning på Facetime. Under dessa livesändningar ska fans kunna betala stjärnorna för att få exponering i livesändningen, ställa en fråga, ta en selfie, eller bara skänka en digital gåva. Stjärnorna kommer också kunna sälja varor eller andra produkter i livesändningen. Liknande verktyg har blivit enormt stora på den kinesiska marknaden. Just nu testar Facebook verktyget, det är oklart om eller när det kommer att släppas på bred front. Det skriver Adage.

Twitter lägger ner Periscope
Livestreamingappen Periscope, som Twitter köpte 2015 redan innan den hunnit lanseras, läggs nu ner i mars nästa år. Men redan nu har bolaget satt stopp för att skapa sig ett konto på Periscope. Dock kommer själva livestreamingfunktionen fortsättningsvis finnas på Twitter, då via verktyget Twitter Live. Twitter Live, Twitters egna integrerade livestreamingtjänst, har funnits sedan 2016. Detta skriver The Verge. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.