Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Burger Kings coronagiv – lanserar karantän-Whopper

Publicerad: 31 mars 2020, 06:16

Burger King erbjuder Whopperfansen ett gör-det-själv-alternativ, Nakd-grundare lämnar för att starta digital byrå och Airbnb drar i handbromsen för annonsinvesteringar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Burger KingNa-kdAirBnBCoronaviruset

I coronavirusets fotspår har många restauranger runtom i världen tvingats hålla stängt. På grund av smittorisken och på grund av uteblivna gäster. När Burger Kings restauranger är stängda i Frankrike stillar byrån Buzzman fans sukt efter Whoppern. Genom kampanjen ”Le Whopper de la Quarantine” tipsar kedjan om ett gäng produkter man kan köpa i en vanlig matbutik för att själv bygga en hemmagjord Whopper.

– Jag tror att i stället för att bara fortsätta med sina annonser som vanligt måste varumärken ta ställning. Det finns ett gäng goda exempel där varumärken hjälper människor via konkreta handlingar för att hjälpa samhällen därute. I dessa tider behöver vi alla råd och hjälp, säger Fernando Machado, global marknadschef på Burger King till Adweek.

Nakd-grundare lämnar för att starta digital byrå
Klädjätten Nakd har ofta lyfts fram som ett framgångsexempel i hur man kan växa snabbt genom influencer marketing. Nu lämnar Klas Tranlöv som var med och grundade Nakd, för att tillsammans med Nakds tidigare marknadschef Christopher Fänge och tillväxtchef Jonatan Johansson starta den digitala byrån Est Populo – mitt i coronakrisen. Den ska arbeta ed influencer marketing, innehållsskapande, analys och utveckling. Kunderna är initialt bland andra Royal Design, Rum21 och Viking Footwear.

– Jag kände att det var dags – jag ville stå på egna ben och prova på vad åren inom e-handelsvärlden har gett. Jag tror att det är få byråer som har ett helt team som varit med och byggt och drivit e-handel i miljardklassen, säger Klas Tranlöv till Breakit. 

Airbnb drar i handbromsen för sina reklaminvesteringar
Hittills har vi sett en mängs annonsörer helt dra in eller minska sina investeringar i marknadsföring, sedan coronavirusets utbrott. På svensk mark har SAS, Swedbank, Synsam och Kindred varit några av dem.  Nu står det klart att även Airbnb drar in alla sina investeringar på ett bräde, vilket sparar dem 800 miljoner dollar på ett år. Samtidigt kommer inte grundarna att ta ut någon lön och anställda får lov att acceptera en nedgång i lön med 50 procent. Det skriver The Drum

Annonsras för tidningarna
I en enkät från organisationen Tidningsutgivarna framkommer det att de förlorade annonsintäkterna för tidningar uppgår till 150 till 200 miljoner kronor i månaden. Majoriteten av de som svarat uppger att annonsinvesteringarna minskat med 30-50 procent sedan coronavirusets utbrott i Sverige. TU:s tillförordnade vd Jan Fager varnar nu för tidningarna inte kommer klara av att överleva om pandemin pågår alltför länge och vill bland annat de momsbefrielse. Det skriver TT.

”Skistar bränner varumärket”
”Beslutet att hålla öppet i påsk kan bli ett skolboksexempel på ett företag som förstör sitt eget varumärke”, skriver journalisten Andreas Cervenka i en kommentar i Dagens Industri. Detta apropå att folk i coronavirusets spår har uppmanats att stanna hemma och att inte resa till och från Stockholm för att hindra smittspridning. I kölvattnet av det har flera skidanläggningar, bland annat Romme Alpin, valt att stänga. Men Skistar, som är Nordens största operatör av skidanläggningar, har valt att köra på i Sverige, även om de stängt i Norge efter order av politikerna.

 

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.