Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Byråer släpper data på hur mångfalden i personalstyrkan ser ut

Publicerad: 23 Juni 2020, 06:45

Efter protester mot rasism börjar byråer redovisa mångfalden bland de anställda, Coop börjar lista varors klimatpåverkan och Googles miljardpaket når svenska handlare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GroupMGoogle

De senaste två veckorna har nätverk som IPG och Dentsu samt byråer som Wieden + Kennedy och 72andSunny släppt data på hur mångfalden i den egna personalstyrkan ser ut. Digiday har publicerat alla siffror men för att highlighta ett nätverk väljer vi att titta närmare på IPG här. Så här ser det ut:

Chefer: 1,8% svarta eller afroamerikanska, 7,1 procent asiatiska, 83,4 procent vita, 3,6 procent latinamerikanska och 4,1 procent har två eller fler bakgrunder.

Ledning: 2,5 procent svarta eller afroamerikanska, 9,2 procent asiatiska, 81,5 procent vita, 5,1 procent latinamerikanska och 1,7 procent har två eller fler bakgrunder.

Personal: 6,9 procent svarta eller afroamerikanska, 11,5 procent asiatiska, 71,6 procent vita, 7,2 procent latinamerikanska och 2,8 procent har två eller fler bakgrunder.

I förra veckan tittade Resumé Insikt på hur mångfalden ser ut i kommunikationen för de varumärken som valde att lägga ut en svart ruta på Instagram i samband med #blackouttuesday. Här är resultatet av det.

LÄS MER: Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikation
LÄS MER: Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfrågan
LÄS MER: Hon forskar på mångfald i svensk reklam – resultaten visar en överrepresentation av icke-vita

Coop börjar lista varors klimatpåverkan
Den vanliga listan med näringsinnehåll kommer numera att kompletteras med information om hur hållbara varorna är utifrån faktorer som arbetsförhållanden och klimatpåverkan. Detta gäller Coops alla varor oavsett varumärke och för att få fram informationen ska man kunna scanna streckkoden. Satsningen görs i samarbete med WWF och Hållbar Livsmedelskedja och införs från och med nästa år.

– Vi vill att kunderna ska se hela bilden och göra val utifrån det, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop, till TT.

LÄS MER: Hur ska man kommunicera hållbarhet med över 50 procent plast?

Googles miljardpaket når svenska e-handlare
När coronakrisen drabbade små och medelstora företag världen över lovade Google 340 miljoner dollar i annonsbidrag till de drabbade. Nu börjar pengarna, som kommer i form av Google Ads-saldon som kan användas för att betala marknadsföring på Google, nå svenska företag. Det högsta bidrag ett företag kan få är 1000 dollar och betalas till de företag som haft utgifter i ett Google Ads-konto under minst tio av tolv månader 2019 samt under detta årets två första månader. Det skriver sajten ehandel.se.

Group M: Annonsinvesteringarna minskar med tio procent i år
De senaste månaderna har rubrikerna avlöst varandra. Marknadschefer drar i handbromsen, budgeten stryps, kampanjer stoppas. Men enligt en rapport från mediebyrånätverket GroupM kommer annonsinvesteringarna globalt endast att minska med tio procent under 2020. I rapporten är GroupM försiktigt optimistisk med tanke på att den påverkan covid-19 orsakat på annonsmarknaden kunde ha varit betydligt större. Bland annat pekas USA:s presidentval ut som en bidragande faktor till att tappet inte blir högre. Rapporten spår även en snabb återgång till tillväxt under 2021. Det skriver Adweek.

Googles annonsintäkter väntas minska 2020
Analytiker på eMarketer förutspår att Google kommer att minska sina annonsintäkter i år, vilket i sin tur kommer att bidra till att företaget minskar sin andel av den amerikanska annonsmarknaden. Man tror att de digitala annonsintäkterna kommer att falla från 41,8 till 39,58 miljarder dollar. Det skulle innebära att Google äger 29,4 procent av den amerikanska digitala annonsmarknaden, i stället för 31,6 procent 2019. Samtidigt tror analytikerna att Facebooks intäkter kommer att öka från 29,95 till 31,43 miljarder dollar. Samma kurva går Amazon till mötes: enligt analytikerna ökar bolagets annonsintäkter från 10,32 till 12,75 miljarder dollar. Detta skriver Market Watch. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

GroupMGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.