Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Byråerna som segrar i Epica Awards

Publicerad: 8 december 2021, 07:27

Klimatbutiken från Felix och Prime vinner guld.

Foto: Pressbild

Sverige kniper fyra pallplatser i Epica Awards, sajter spårar användare trots GDPR-regler och han ska leda Trumps Twitter-utmanare. Det är några av rubrikerna i onsdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetEpicaTävlingPrime

Sverige kniper fyra pallplaceringar i årets Epica Awards, tävlingen där journalister inom marknadsföring och kommunikation väljer ut sina kreativa favoriter. Det meddelar Epica i ett pressmeddelande. I år är det Felix klimatbutik, ett koncept som Prime ligger bakom, som faller juryn i smaken. Affären kniper ett guld i kategorin ”Public Interest – Environment” och ett silver i ”Experiental & Shopper Marketing.”

Felix klimatbutik öppnade i oktober i fjol, är världens första, och blev mycket uppmärksammat i media. Satsningen med Prime var en del av företagets arbete med att förtydliga kopplingen mellan produkterna vi äter och deras klimatpåverkan. I butiken baseras priserna på matens klimatpåverkan i stället för svenska kronor och lägre klimatpåverkan genererar lägre priser.

Förutom Prime så fick även Lundberg & Co ett silver för sin studentrekryteringskampanj för Högskolan i Gävle. Produktionsbolaget Goodbye Kansas Studios knep också ett silver för sitt Xbox-spel ”The Outer Worlds 2”.

2020 delade man ut sju priser till svenska byråer, varav Ingo fick Grand Prix och blev Årets byrå. Alla årets vinnare, inklusive Grand Prix, släpps på Epica Awards gala imorgon.

Cookie-reglerna misslyckas – sajter spårar användare
Tre år efter att GDPR infördes så står det klart att problemen med spårning är högst levande. En ny undersökning från Ebiquity visar att majoriteten (92,6 %) av alla webbsajter som innehåller programmatiska annonser placerar minst en tracker på användarens enheter innan de får deras samtycke. Man har analyserat nästan 200 000 cookies på de 1 000 största domänerna som är baserade på programmatiska annonsinvesteringar. Forskarna fann dessutom att 70 procent av tredjepartscookies skickade användardata utanför EU, vilket har strikta myndighetskrav. Medierna ger med andra ord användarna en falsk upplevelse kring kontroll.

”Annonsörer vill försäkra sig om att de finansierar ansvarsfulla medier, men dessa siffror visar tydligt att det finns mycket arbete kvar att göra”, säger Ruben Schreurs, produktchef på Ebiquity.

Han ska bossa över Donald Trumps sociala medier
Republikanen, och Trumplojalisen, Devin Nunes lämnar politiken för att bli chef för Donald Trumps satsning på Twitterutmanaren Truth. Devin Nunes, som i dag är ledamot i Kalifornien, har ingen tidigare erfarenhet av sociala medier. Innan han valdes in i kongressen så var han mjölkbonde. Han har varit en av Donald Trumps största försvarare, bland annat stod han bakom ex-presidenten när denne ville utreda Joe Biden. Truth kommer enligt plan att lanseras i början av 2022 och enligt Donald Trump själv så ska bolaget ha säkrat en miljard dollar i finansiering.

Konsumenternas krav: Vill veta hur reklam påverkar miljön
Varumärken måste börja förbereda sig för en större oro hos konsumenterna kring hur reklam påverkar miljön, visar den nya rapporten The Rise of Sustainable Media från Dentsu och Microsoft. Tre fjärdedelar av de tillfrågade säger till exempel att de om fem år bara vill spendera pengar på varumärken som gör grön och hållbar reklam. 42 procent anser att bolagen borde ge tydlig och jämförbar information om hur deras produkter gör klimatavtryck. Konsumenter från 19 länder har intervjuats.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.