Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Byråernas ekonomichefer tror på 20-procentigt intäktstapp

Publicerad: 20 April 2020, 06:32

Dystra tongångar från den brittiska byråmarknaden, historisk beslut tvingar digitala jättar att dela med sig av annonsintäkterna och P&G storsatsar på marknadsföring. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Byråernas ekonomichefer tror på ett intäktstapp på 20 procent

Hälften av ekonomicheferna på Storbritanniens största byråer tror att deras intäkter kommer att falla med cirka 20 procent, det visar en ny undersökning från brittiska Connor Broadley. Ytterligare en tredjedel tror på ett tapp på mellan 20 och 30 procent medan en av sex tror på ett större tapp än så. 23 procent av respondenterna tror dock på ett intäktsbortfall på mindre än tio procent. Enligt samma undersökning tror en fjärddel av ekonomicheferna att deras byrå kommer tvingas till nedskärningar medan närmare hälften anser att det är för tidigt att avgöra. Undersökningen kommer bara dagar efter att både Omnicom och Publicis Groupe aviserat både nedskärningar och permitteringar, det rapporterar Campaign.

Historiskt beslut – Facebook och Google tvingas dela med sig av annonsintäkter till australiska mediebolag

Många företrädare för traditionella medier har under det senaste decenniet beklagat sig över att Facebook och Google snor åt sig alltmer av annonsbudgetarna samtidigt som plattformarna själva inte producerar något innehåll. I helgen tog Australien ett historiskt beslut när de som första land tvingar de digitala jättarna att dela med sig av sina annonsintäkter till australiska medier. Beslutet kommer efter att australiska mediers annonsintäkter drabbats hårt av coronaviruset, något som även påverkat Facebook och Google.

Utöver att dela med sig av annonsintäkterna kommer den nya lagen att tvinga de digitala jättarna att även dela med sig av algoritmförändringar som påverkar medier, att förhandla kring hur de på ett tydligare sätt kan betala medierna för att använda deras innehåll, dela med sig av data och gynna originalinnehåll, det rapporterar The Guardian.

Nedskärningar på CP+B och McCann Worldgroup

MDC-ägda CP+B och McCann Worldgroup aviserade i helgen att de tvingas till nedskärningar och permitteringar, det rapporterar AdAge. CP+B:s globala vd Erik Sollenberg, tidigare vd på Forsman & Bodenfors, säger till den amerikanska branschtidningen att de gjort allt för att permittera snarare än skära ned men att de precis som alla andra påverkas av den pågående coronakrisen.

– Det är tyvärr ett nödvändigt beslut för att vi även fortsättningsvis ska kunna ge våra kunder vad de behöver samtidigt som vi planerar inför framtiden. Våra anställda är vår viktigaste resurs och vi lider med dem och alla andra runtom i världen som påverkas av den här situationen, berättade Sollenberg.

Exakt hur stora nedskärningarna är fortfarande oklart.

Marknadsförare inom B2C mer påverkade än de inom B2B

Resumé har tidigare rapporterat om hur coronakrisen påverkar B2C-inriktade eventbyråer mer än B2B-inriktade, något som även tycks stämma för marknadsförare på B2C-bolag. I en undersökning, med 1990 respondenter som jobbar inom marknadsföring, från brittiska Marketingweek och analysfirman Econsultancy svarade fem procent av B2B-marknadsförarna att deras jobbstatus påverkats av coronakrisen. Samma siffra för B2C-marknadsförare var sju procent. Medan bara 25 procent av de B2B-marknadsförare som påverkats säger att de blivit uppsagda är samma siffra för B2C-marknadsförare 44 procent. 

P&G ser ökad efterfrågan – storsatsar på marknadsföring

Coronakrisen har slagit olika hårt mot olika delar av näringslivet. Medan vissa sektorer står i princip stilla har exempelvis Ica sett en försäljningsökning på drygt tio procent. Nu rapporterar världens största annonsör, FMCG-jätten Procter & Gamble, att de sett en försäljningsökning på mellan sex och tio procent, beroende på marknad. Försäljningsökningen har fått P&G att göra en hårdsatsning på marknadsföring, det berättade koncernens CFO Jon Mueller i samband med att koncernen släppte sin kvartalsrapport. 

– Det finns en stor vinst i att påminna kunder om fördelarna med våra produkter och hur de kunnat tillfredställa både deras och deras familjers behov. Därför har vi just nu inte råd att vara tysta, berättade Jon Mueller enligt Marketingweek.

De kategorier där P&G ökat mest är skönhet, barn- och sjukvårdsprodukter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.