Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Byron Sharp: ”Den syftesdrivna trenden leder till reklam som en 12-åring hade kunnat hitta på”

Publicerad: 19 oktober 2021, 06:29

Byron Sharp leder marknadsföringsinriktade Ehrenberg-Bass Institute.

Den inflytelserika professorn menar att syftesdrivna varumärken är lätta att kopiera, Vänsterpartiet vill minska reklamen i Stockholms kollektivtrafik och Amazon anklagas för att ha ljugit i kongressförhören. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

SyftesdrivetByron SharpAmazonVänsterpartietStockholms lokaltrafik

Byron Sharp: Hetsen kring syftesdrivet har lett till dåligt självförtroende hos marknadsförare

Den inflytelserika professorn Byron Sharp, författaren bakom standardverket ”How brands grow”, har länge varit kritisk mot syftesdriven marknadsföring. Under sin presentation på gårdagens Festival of Marketing i England sa han att marknadsförare länge saknat självförtroende och en känsla av stolthet över sitt arbete, något som drivits på av de senaste årens fokus på syftesdriven marknadsföring. 

”Å ena sidan känner många marknadsförare att ledningen och vd:n inte tar marknadsföring på allvar. Å andra sidan finns det en känsla av att mannen på gatan eller ens nära vänner ser på yrket som problematiskt”

Sharp menar även att varumärken som satsar på området lätt blir kopierade.

”Som marknadsförare oroar jag mig över att det leder till den typ av annonsering som en 12-åring kommer på i ett skolprojekt. ”Köp det här varumärket, det kommer hjälpa barn i Afrika”. Om alla varumärken beter sig på det sättet blir det väldigt tråkigt och inte speciellt kreativt. Det är långtifrån varumärkesbyggande”.

I presentationen riktade han även kritik mot hur man inom branschen missförstår varumärkesbygge och hellre lyfter fram godtyckliga KPI:er med fokus på kortsiktig försäljning.

”Vi har vänt oss till idéer om varumärkeskapital, ett begrepp som har tusentals olika definitioner. Få har haft en förståelse för vad det faktiskt innebär, när det egentligen handlar om något så enkelt som att öka den mentala och fysiska tillgängligheten tills dess att man som varumärke når  sällanköparna.”

Vänsterpartiet i Stockholm vill minska tunnelbanereklamen

Stockholms lokaltrafik har de senaste sju åren ökat sina reklamintäkter rejält. Innan pandemin låg de årliga intäkterna på 410 miljoner kronor, i jämförelse med 250 miljoner kronor 2014. 

När partierna i Region Stockholm nu presenterat sin budget står det klart att Vänsterpartiet vill minska mängden reklam i kollektivtrafiken, samt att de nya tunnelbanelinjerna ska vara helt reklamfria. Partiet vill även införa ett förbud mot spelreklam i kollektivtrafiken, det rapporterar Dagens Nyheter.

Regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons (M) har tidigare sagt till Resumé att han tvärtemot vad Vänsterpartiet föreslår vill se ökade reklamintäkter för SL. De nya intäkterna ska komma från flera håll. Bland annat ser regiontrafikrådet möjligheter att i högre utsträckning än i dag klä in hela tunnelbanevagnar i reklambudskap, sälja rättigheter till företag som vill dela ut produkter i kollektivtrafiken, ytterligare digitala reklamvitriner i busskurerna, byta ut befintliga reklamytor mot digitala motsvarigheter samt erbjuda möjligheter att sätta upp små pop up-butiker på stationer som i dagsläget saknar kiosker eller kaféer.

Efter kritiken: globala mätföretaget presenterar ny identitet

Nielsen är världens största företag inom mätning av exempelvis annonsering och tv-tittande. Efter att det senaste året ha fått utstå kraftig kritik på grund av felrapporterade värden presenterar de nu en ny varumärkesidentitet. I den nya logotypen anspelar Nielsen på ”play-knappen” och har inkorporerat varumärkets nya färgpalett. Den nya identiteten kommer även ett knappt år innan det nya cross media-verktyget Nielsen One väntas lanseras. Enligt marknadschefen Jamie Moldafsky handlar den nya identiteten om att presentera en modernare version av Nielsen, ett företag många fortfarande förknippar med mätning av linjär-tv.

Amazon ljög under kongressförhören

Fem jurister som representerar den amerikanska kongressen anklagar Amazon-chefer, inklusive grundaren Jeff Bezos, för att ha ljugit i de kongressförhör som de senaste åren hållits med flera av techbolagens chefer. Juristerna menar att Amazon misslett utskottet kring hur de använt intern data för att marknadsföra sina egna produkter. De menar att Amazon i Indien på ett systematiskt vis kopierat produkter och därefter riggat sökresultaten i de egna kopiornas favör.

Amazon har i sin tur nekat till anklagelserna.

Vd:n lämnar HUI Research

Efter fyra år på vd-posten lämnar Jonas Arnberg rollen som vd på undersökningsföretaget HUI Research, företaget som bland annat presenterar årets julklapp. I hans ställe kliver vice vd:n Emma Hernell in. Arnberg går å sin sida vidare till startupen Shopalize.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.