Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Coca-Cola: Därför minskade vi annonsinvesteringarna med 35 procent

Publicerad: 15 mars 2021, 07:31

Coca-Cola var en av många jätteannonsörer som drog i handbromsen 2020, H&H Group säljer kinesisk byrå och humorn återvänder till amerikansk tv-reklam. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Coca-Cola: Därför drog vi ned annonsinvesteringarna

Under pandemins första månader fördes det omfattande diskussioner om hur annonsörer bäst skulle spendera sina pengar. En av de globala aktörer som valde att dra ned sin årliga marknadsföringsbudget med 35 procent (konkurrenten Pepsi låg kvar på samma nivåer som tidigare) var Coca-Cola. I en intervju med Campaign berättar Coca-Cola nu om hur de resonerade. Enligt dryckesgiganten fanns det tre anledningar till besparingarna: dels satsade Coca-Cola på att donera pengar till lokala pandemiinitiativ, dels sköts sommar-OS i Tokyo upp vilket fick stora konsekvenser och dels pausade de under en period all sin sociala medier-marknadsföring för att se över policies om hur de ska tackla hat och hot på plattformarna. 

– Varför ska vi spendera pengar om vi inte kan få avkastning, inte minst i länder med hård ”lockdown”? frågade sig Coca Colas vd James Quincey, i juli 2020.

Medan Coca-Cola minskade sina annonsinvesteringar med 35 procent minskade försäljningen med 11 procent.

H&H-group på jakt efter nya byråer – har sålt Tomorrow till S4

Byrågruppen H&Hs vd Martin Peterson berättade i fredags eftermiddags för Veckans Brief om att gruppen sålt sin kinesiska verksamhet Tomorrow till sir Martin Sorrells S4 Capital. Försäljningen innebär att byrågruppen nu är skuldfri och Martin Peterson säger att man nu är öppen för att köpa ytterligare byråer.

 – Det ger oss en möjlighet att med selektivitet och eftertänksamhet slå på förvärvsagendan.

Byrågruppen gjorde enligt preliminära siffror ett svagare 2020 än 2019. Enligt Martin Peterson är det de verksamheter som riktar in sig på kundernas marknadsföringsbugetar, BB Comm och Jung, som påverkats mest av pandemin. Under 2020 gjorde byrågruppen nedskärningar på cirka 30 tjänster.

I H&H Group ingår Hallvarsson & Halvarsson, Jung, Bertnzon Bylund, Springtime-Intellecta, Identx, Comprend, Creo, Socialminds, Mindmakers, Savvy, Involve, Wonderland och Bysted.

Rapport: brittiska byråanställda vill återvända till kontoren

Exakt hur kontorslandskapen kommer att se ut i en post covid19-värld är det just nu många personalansvariga som funderar över. Enligt en ny läsarundersökning från brittiska branschtidningen Campaign vill 31 procent av respondenterna återvända till kontoret oavsett vad, 42 procent när de känner att risken är tillräckligt låg och 27 procent uppger att de inte vill återvända till sina kontor alls. 

Humorn återvänder till amerikansk tv-reklam

Det talas ofta om hur ”reklam var roligare förr” och i mitten av pandemin var det många som uttryckte sin leda över annonsörernas allvarstyngda reklam. Nu verkar det dock som att byråerna, åtminstone i USA, kommit över den dystra tonaliteten och återvänt till humorn. Nya siffror från Ace Metrix visar att andelen reklamfilmer som uppfattas som roliga har ökat från 18 till 35 procentenheter sedan i december 2020. Siffran påverkas i viss grad av Super Bowl-reklamerna, som ofta har ett humoristiskt anslag.

2018 rapporterade Resumé om att humorn i svensk reklam tycktes vara på nedåtgående till förmån för socialrealismen. Kanske får vi se en liknande trend även på hemmaplan?

Brittiska sjukvården i samarbete med Snapchat

I en kampanj för att få fler unga att få upp ögonen för organdonationer har brittiska sjukvården NHS samarbetat med Snapchat. Kampanjen använder Snapchats AR Lens-teknik som identifierar en rad olika organ där det råder brist på donatorer. I kampanjen lyfter NHS även upp den allmänna bristen på donatorer och att det främst drabbar etniska minoriteter, det rapporterar Campaign.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.