Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coca-Cola hyllar mänskligheten under coronapandemin i ny reklamfilm

Publicerad: 4 Maj 2020, 06:12

Coca-Colas nya reklamfilm går under namnet ”To the human race”.

Foto: Skärmdump

Coca-Colas nya reklamfilm ”The the human race” lyfter de positiva sidorna av mänskligheten under pandemin, Amazons annonsaffär växter trots coronakrisen och Coop anställer AI-chef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetCoopCoca-ColaAmazonApple

Coca-Cola lanserar en ny reklamfilm för att tacka de människor som hjälper till att göra världen till en bättre plats under coronapandemin. Det rapporterar The Drum. Filmen, som lanserades på den Internationella arbetsmiljödagen, kallas ”For the Human Race” och är skapad av Merdeka LHS, Dentsu Group Malaysia.

I reklamfilmen skildras två verkligheter, där den ena berättar om de negativa sidorna av den värld många har fått lära känna under coronapandemin, såsom tomma varuhyllor i mataffärerna och stängda skolor, och ställer den mot en hoppfull sida där sjukvårdpersonal jobbar hårt för att vårda sjuka och föräldrar hemskolar sina barn. Historien berättas med hjälp av autentiska korta klipp och bilder från världen över där människor på olika sätt lyckas övervinna svårigheter som coronaviruset skapat.

Se filmen nedan. 

 

Amazons annonsaffär ökar – trots corona
Många medieföretag drabbas just nu hårt av indragna annonsinvesteringar på grund av coronaviruset. Amazon tycks dock vara undantaget, då det framgår i e-handelsjättens första kvartalsrapport att bolagets annonsaffär har växt. Amazon redovisar inte annonsintäkterna enskilt, men det intäktsben där annonsintäkterna ingår har växt med 44 procent under de senaste tre månaderna, för att landa på 8,9 miljarder dollar. Det skriver The Drum

Amazons ekonomichef Brian Olsavsky sade i samband med att rapporten presenterades att annonstillväxten i Q1 ligger på samma tillväxt som samma period förra året. Annonsaffären växte därmed mer än andra mer etablerade erbjudanden, såsom onlineförsäljning (24 procent) och Amazon Web Services (33 procent). 

Amazons sammantagna resultat visar på att e-handlaren inte har tagit någon större skada av pandemin. Intäkterna landade på 75,45 miljarder dollar under det första kvartalet, vilket var högre än förväntningarna. Det motsvarar en tillväxt på 26 procent jämfört med samma period förra året. 

Coronasmäll mot Apples annonsaffär
Till skillnad från Amazon har techjätten Apple drabbats av att företag på grund av corona valt att pausa sina annonsinvesteringar i sök. Bolaget rapporterade intäkter på 58,3 miljarder dollar under det första kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt på 1 procent i jämförelse med samma period förra året. Det rapporterar The Drum. Apples vd Tim Cook sade att coronavirusets påverkan resulterat i en ”kraftig nedgång” i mars, men att bolaget sett en uppryckning under den andra halvan av april. Apples ekonomichef Luca Maestri pekade ut den egna annonsaffären som en svag punkt i den första kvartalsrapporten: 

”Annonsering genom tredjepartsavtal, våra sökannonser i App Store och Apple News-annonser har varit påverkade av den övergripande svaga ekonomin och av osäkerheten kring när verksamheter kommer kunna öppna igen”. 

Coop anställer AI-chef
Coop har rekryterat Jakob Liljedahl som till en roll som head of AI, berättar matvarukedjan i ett pressmeddelande. Han kommer att tillhöra affärsområdet Digital som leds av Amer Mohammed. Jakob Liljedahl har flera år bakom sig i försäkringsbranschen där han haft olika roller och arbetat inom områden som analys, strategi och prognostisering och kommer närmast från rollen som nordic head of customer analytics på försäkringskoncernen RSA, som äger Trygg-Hansa, där han på nordisk basis ansvarade för arbetet med kundanalys och drev utvecklingen mot mer avancerad analys med hjälp av Big Data och AI.

– Det här är en ny roll som vi tillsätter på Coop och Jakob med sin erfarenhet är rätt person för jobbet. Vi har flera initiativ inom AI och machine learning på gång som ska börja testas skarpt väldigt snart. Med Jakob på plats har vi möjlighet att ta ett störa tag inom området AI och ytterligare flytta fram våra positioner i branschen, säger Amer Mohammed, affärsområdesdirektör Digital

Kraft Heinz överväger att öka annonsinvesteringarna
Coronapandemin har som känt fått många stora annonsörer att dra ner eller helt pausa sina annonsinvesteringar. Men andra gör tvärtom. Nu meddelar livsmedelsjätten Kraft Heinz att man överväger att öka sin marknadsföring på grund av en ökad efterfrågan på dess produkter. Det skriver Marketingweek

När Kraft Heinz första kvartalsrapport presenterades den 30 april berättade vd:n Miguel Patricio att bolagets annonsinvesteringar visserligen inte har växt ”betydligt”, men att han är angelägen om att fortsätta investera i marknadsföring av bolagets varumärken för att dra nytta av det momentum de just nu ser på grund av coronaviruset. Han upprepade dessutom Kraft Heinz löfte om att öka medieinvesteringarna om 30 procent, vilket presenterats som en del av bolagets strategi innan virusutbrottet. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.