Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Coca-Cola i jättepitch: Säger upp samtliga byråer – konton för fyra miljarder dollar på spel

Publicerad: 10 december 2020, 07:38

Coca-Cola avser att minska antalet byråer kraftigt och nu är konton värda fyra miljdarder dollar på spel, Facebook kan tvingas sälja Instagram och WhatsUps och läkemedelsjättens kommunikation kring coronavaccin kritiseras. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Coca-Cola Cola har haft vikande försäljning under pandemin, främst till följd av det strypta intäkterna från restaurangnäringen. Under en lång period upphörde läskjätten helt med sin annonsering innan den återupptogs tidigare under hösten. Nu hoppas koncernledningen kunna få till ett Alexanderhugg när de säger upp alla nuvarande avtal med mediebyråer och reklambyråer världen över för sina 400 varumärken, rapporterar AdAge. Syftet är att göra en översyn för att sedan minska antalet byråer, i linje med vad flera andra stora annonsörer har gjort på senare år bland annat Unilever och P&G. Beslutet innebär bland annat att Wieden + Kennedy, Anomaly och McCann nu måste försvara sina konton, liksom UM, som har haft Coles nordamerikanska mediekonto sedan 2015. WPP: s MediaCom, Publicis Groupes Starcom och Dentsus Carat hanterar också olika delar av företagets mediekonton runtom i världen. Media exkluderat jobbar Coca-Cola med ungefär 4000 byråer globalt. Företaget är i dag världens 17: e största annonsör med medieinvesteringar på 4,2 miljarder dollar under 2019, enligt Ad Age Datacenter.

Stämning kan tvinga Facebook att sälja WhatsUp och Instagram
Tillsammans med 46 delstater vill USA:s federala handelskommission, FTC, ta Facebook till domstol. Parterna kritiserar Facebooks uppköp av flera konkurrenter däribland Whatsapp som köptes 2014 för motsvarande 137 miljarder kronor och Instagram 2012 för motsvarande 7 miljarder kronor. Av stämningen framgår dessutom att partnerna vill att Facebook tvingas sälja Instagram och Whatsapp. Det rapporterar flera amerikanska medier, däribland CNN. I ett blogginlägg kallar Facebooks vice vd Jennifer Newstead stämningsansökningarna för ”historierevisionism”. Hon skriver att FTC godkände Facebooks förvärv av Instagram och Whatsapp, samma förvärv som myndigheten nu kritiserar.

Läkemedelsjättens kommunikation kring coronavaccin kritiseras
Astra Zeneca berättade inte för amerikanska läkemedelsverket FDA om sjukdomsfallet i testerna av sin vaccinkandidat under en överläggning strax innan testet avbröts. Detta trots att testerna stoppades redan två dagar innan avstämningen, rapporterar New York Times. Detta ska vara en av flera brister i kommunikationen som gör att myndigheten nu ifrågasätter säkerheten kring det vaccin som ska täcka 60 procent av USA:s behov.
Astra Zeneca, som många bedömer har goda chanser att vara först med vaccinet, dementerar uppgifterna och säger att de varit ”så transparenta som möjligt” i sin kommunikation.

Facebook inför nytt regler för att motverka diskriminering i annonser
Facebook har börjat införa nya regler för annonsörer i Kanada som syftar till att förbjuda diskriminering i annonser för jobb, bostäder och kredittjänster. Det rapporterar CBC. Enligt de nya reglerna kommer annonsörer inte längre att kunna rikta in den typen av budskap mot enskilda Facebook-användare baserat på kriterier som ålder, kön eller postnummer. Facebook har skapat ett sökbart annonsbibliotek där användare kan se alla annonser som har placerats i dessa kategorier.

Stordalen: Danmark har haft bättre coronastrategi
Hotellmagnaten Petter Stordalen hyllar Danmarks coronastrategi och riktar därmed indirekt kritik mot Sveriges, skriver DN. Han vill inte jämföra länderna där han har största delen av sin verksamhet – Sverige, Norge och Danmark – men säger att han gärna hade sett att länderna hade haft mer likartade stöd gentemot besöksnäringen. 

– Danskarna har varit snabbast med bäst stöd och haft störst förståelse för hur viktigt det är att ta den här branschen genom krisen.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.