Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Coca-Cola uppdaterar logotypen – mindre tv-reklam i nya riktningen för varumärket

Publicerad: 1 oktober 2021, 06:24

Coca-Cola genomför flera stora förändringar med den nya varumärkesplattformen, Macy's vill stoppa Amazons annonsering över kedjans största varuhus och så mycket beräknas reklaminvesteringarna att öka under 2021. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaMedieinvesteringarAmazonLinkedin

Coca-Cola: Mindre tv-reklam och mer upplevelse med nya varumärkesplattformen
Läskjätten Coca-Cola har lanserat den ny taglinen ”Real Magic”, som en del av bolagets nya varumärkesplattform. Varumärket har också uppdaterat logotypen med en konvex vridning som ger Coca-Cola formen av en flaska, eller en kram om man så vill. På så sätt skapas en visuell signatur som kan rama in konsumentens interaktioner med Coca-Cola. Historiskt sett är varumärket starkt förknippad med sina ikoniska reklamfilmer. Många är de konsumenter som har en relation till julfilmerna och bolaget har också flera minnesvärda Super Bowl-framträdanden bakom sig.

Till Marketing Week säger bolagets chef Selman Careaga  att den nya varumärkesplattformen också ska reflektera de stora förändringar i hur bolaget kommunicerar framåt, där annonsören kommer att minska närvaron i tv.

– Vi vill gå bort från att först och främst kommunicera i tv till att skapa ett ekosystem av upplevelser för våra kunder.

Under det andra kvartalet ökade försäljningsvolymen med 18 procent och intäkterna med 42 procent, siffrorna ska ställas mot att pandemin slog hårt mot Coca-Cola som bland annat helt bromsade sina medieinvesteringar under en period.

Macy's vill stoppa Amazons annonsering på klassisk billboard
Ett ordentligt bråk har brutit ut mellan Macy's, det största varuhuset på östra Manhattan i New York, och e-handelsjätten Amazon. Striden gäller rätten att annonsera på en billboard vid Herald Square, enligt en stämning från som nyligen väcktes i delstatens högsta domstol på Manhattan. Macy's vill blockera ett pågående avtal med Amazon om att använda skylten ovanpå varuhusets flaggskeppsbutik. Macy's hävdar att annonser från konkurrenten skulle orsaka ”omätlig” skada för verksamheten. Det rapporterar AdAge.

Prognos: Så mycket ökar reklaminvesteringarna i USA 2021
Under första halvan av 2021 ökade reklaminvesteringarna med 32 procent, jämfört med motsvarande period förra året då marknaden var starkt påverkad av coronautbrottet. Med fortsatt ekonomisk tillväxt, ett OS och återhämtning i flera branscher höjer IPG:s researchföretag Magna sin prognos för helåret 2021 till 278 miljarder dollar, en ökning med 23 procent jämfört med 2020. Det rapporterar Marketing Dive.

Slack låg nere i hela världen – i flera timmar
Chattverktyget Slack, som var Salesforce största förvärv någonsin när bolaget köptes för 245 miljarder kronor, slutade fungera under torsdagskvällen. Det rapporterar The Verge.
Runtom i världen har användare (kundbasen består främst av företag) rapporterat om problemet med att logga in och enligt sajten Downdetector har användare fortsatt att felrapportera under fredagen. Driftstoppet är kopplat till domännamnssystemet. På Twitter uppger Slack att det kan dröja upp till 24 timmar innan man lyckas lösa problemet. Verktyget har över tio miljoner användare globalt.

Linkedin växer snabbare än Facebook och Google i Sverige
Microsoftägda plattformen Linkedins omsättning i Sverige växer snabbare än Facebook och Google. Under 2020 ökade Linkedins omsättning på den svenska marknaden med 45 procent till 167 miljoner kronor. Avståndet till de andra jättarna är alltjämt enormt. Facebooks omsättning växte med 10 procent till 1,9 miljarder kronor. Google växte med 7 procent till 1,4 miljarder kronor. Det rapporterar Dagens Opinion

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.