Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coop uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke

Publicerad: 11 mars 2021, 07:35

Mätningen Sustainable brand index mäter respondenternas attityder snarare än varumärkenas faktiska hållbarhetsarbete.

Foto: Pressbild

Coop petar ned Ikea från svenska hållbarhetstronen, Klarnas vd medger marknadsföringsmässiga övertramp och möblerna från Meghan & Harry-intervjun säljer slut. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

CoopSustainable Brand IndexIKEA

Efter att två år i rad ha uppfattats som Sveriges mest hållbara varumärke får Ikea se sig förbisprungna av Coop, det visar Sustainable brand index som presenterades under morgonen. Enligt studien, som genomförs av SB Insights och mäter hur allmänheten uppfattar varumärkens hållbarhetsarbete, är det Coops fokus på svenska matvaror, ekologiska utbud och vad kunderna upplever är hälsosamma produkter som ligger bakom förstaplaceringen.

– Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp som en direkt effekt av deras hantering av COVID-19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable brand index. 

Varumärkena som i högst utsträckning förbättrade sina positioner i jämförelse med förra årets studie är Mabi, XXL, Avanza och Aleris. De som försämrade sin position allra mest är Absolut Vodka och Ving.

Undersökningen visar även att fler svenskar än någonsin är positiva till de svenska företagens hållbarhetsarbete. Oroande för marknadsförings- och kommunikationsbranschen är dock att bara 23 procent av respondenterna anser att företagens hållbarhetskommunikation är trovärdig. 27 procent har motsatt uppfattning och hela 40 procent är tveksamma till kommunikationen.

Här är topplistan i Sustainable brand index 2021. (placering 2021)

1. Coop (4)
2. Ikea (1)
3. Ica (3)
4. Änglamark (2)
5. Saltå Kvarn (9)
6. Apoteket (5)
7. Lantmännen (6)
8. Folkhälsomyndigheten (NY)
9. Systembolaget (8)
10. Apotek Hjärtat (15)

Klarnas Sebastian Siemiatkowski medger marknadsföringsmässiga övertramp

Klarna-vd:n Sebastian Siemiatkowski slog under gårdagen ifrån sig BBC:s jämförelse av Klarna och det brittiska snabblåneföretaget Wonga. ”Klarna är väldigt annorlunda, vi har kämpat mot banketablissemanget i åratal. Jag är förvånad över att det inte varit ett mer positivt mottagande” säger han till BBC. Däremot medger han att bolaget tidigare gjort misstag när det kommer till marknadsföring, exakt vilka misstag han syftar till är dock oklart. 

”Vi jobbar hårt för att se till att vi lever upp till vår egen höga standard. Vi har sett att misstag har gjorts där vi inte alltid följt våra principer när det kommer till marknadsföring” säger han till BBC. 

De är Sveriges största svensktalande Youtubers

Pewdiepie må globalt vara Sveriges, och en av världens, största Youtubers men för annonsörer som vill nå en helt svensk målgrupp är det andra profiler som gäller. Analysföretaget All Ears har nu sammanställt en lista på de 30 största svensktalande Youtube-profilerna sett till antal visningar. I topp hittar vi veteraner som Therese Lindgren och Jocke & Jonna samt humorgänget Ijustwanttobecool.

Topp tio består av:

1. Therese Lindgren
2. Jocke & Jonna
3. IJustWantToBeCool
4. IJustWantToBeCool2
5. Tomu
6. Misslisibell
7. Lundell Pranks
8. STAMSITE
9. THE SWEDISH FAMILY
10. JLC 

Hela listan hittar du här.

Möblerna från Harry & Meghan-intervjun har sålt slut

En av den här veckans absolut största snackisar är Oprah Winfreys intervju med prins Harry och Meghan Markle. I Sverige såg hela 500 000 svenskar linjärsändningen i TV3 vilket gjorde det till kanalens mest sedda program, med undantag för sport, på fem år. Nu visar det sig att de trädgårdsmöbler som syntes i intervjun sålt slut hos flera stora amerikanska återförsäljare. Stolarna, som är av märket Christopher Knight Home Burchett och kostar 554 dollar styck, är slutsålda på Amazon, Target och Overstock. Enligt NBC har även liknande men billigare stolar sålt slut på Walmart, precis som liknande utomhusmattor och bord, det rapporterar AdAge. I USA tittade 17,1 miljoner personer på linjärsändningen av intervjun.

Facebook fortsätter kämpa mot monopol-anklagelserna

Under gårdagen amerikansk tid lämnade Facebook in två överklaganden till amerikanska domstolar om två uppmärksammade utredningar, utredningar om att bolaget skulle utnyttja sin dominanta position för att tillskansa sig en monopolliknande ställning. Utredningarna riktar in sig på Facebooks köp av Instagram och Whatsapp och en av dem , ledd av amerikanska konkurrensverket FTC, vill se Facebook uppstyckat i tre delar. Facebook menar att eftersom FTC godkände affärerna då de skedde bör de inte ha rätt att nu ta tillbaka sitt beslut. De menar dessutom att Instagram och Whatsapp vid köpet var faktiska hot mot Facebooks verksamhet snarare än potentiella, det skriver The Verge.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.