Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Corona skapar trendbrott – sponsrade inlägg i sociala medier sjunker

Publicerad: 15 Februari 2021, 07:04

Ner för sponsrade inlägg i sociala medier.

Foto: RicardoImagen/Getty Images.

Antalet inlägg i sociala medier som innehåller ordet ”samarbete” har minskat, SVT:s reklampanik i Melodifestivalen och män tycker att stereotyper av dem i reklam riskerar att skada deras mentala hälsa. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingInfluencersMelodifestivalenSVTCoca-ColaTikTok

Influencer marketing som kanal i Sverige har vuxit i rekordfart de senaste åren. Faktum är att det är den kanal som ökat mest av samtliga i reklamkakan. IRM, som mäter reklaminvesteringar i Sverige, gör ingen regelbunden mätning av influencer marketing, men inför 2020 såg prognosen ljus ut: kanalen spåddes spränga miljardvallen för första året nånsin.

Sen kom coronapandemin. 

Annonsörer har dragit i bromsen både här och var. IRM:s prognos för medieinvesteringarna 2020 totalt sett är minus 6 procent, jämfört med 2019. Först 2021 ser medieinvesteringarna ut att återhämta sig något. 

LÄS MER: ”Tappat 99 procent av kunderna” – så påverkas influencers av coronaviruset 

Mot bakgrund av detta är det inte särskilt förvånande så att antalet sponsrade inlägg i sociala medier har backat för första gången sedan 2016. DN har använt verktyget Crowdtangle för att jämföra hur många sponsrade inlägg som publicerats på Instagram. Detta genom att räkna de inlägg som innehåller ordet ”samarbete”. 2020 var siffran 20 376, en minskning från 22 432 året innan, en minskning på motsvarande nio procent. Detta i sin tur var all time high, att jämföra med 2016 då motsvarande siffra låg på 7 688.

Dessutom har Dagens Nyheter tittat på vilka annonsörer som förekommit i flest inlägg som nämner ordet ”samarbete”. Där sticker Jotex och Ellos ut, som tillsammans har sponsrat 315 inlägg. Även Arla, Na-kd och Stronger hamnar högt upp på listan över frekventa influencer-annonsörer.

Viktigt att nämna är också att alla samarbeten inte innehåller ordet ”samarbete”. Det kan också vara märkt som ”reklam”, ”annons” – eller i smygreklamsfallen: inte alls.

SVT:s reklampanik – stoppar loggor, låtar och varumärken
Melodifestivalen är igång sedan strax över en vecka tillbaka. På sedvanligt vis arbetar SVT frekvent för att täcka loggor, reklamsamarbeten och låtar som innehåller namnet på varumärken. Aftonbladet har sammanfattat några av åtgärderna:

■ Influencern Anis Don Demina fick täcka över en logotyp på sina byxor under en presskonferens – med maskeringstejp.

Ewa Roos och Eva Rydberg har tvingats ändra i sin låttext för att inte använda ordet ”tik-toka”. I stället sjunger de nu ”nicke-docka”.

Christopher ”Wahl” Vahlberg och Sami Rekik har ett omslag på ett exemplar av 90-talstidningen Okej med i sitt nummer. Den logotypen har gjorts om till ”Okey”.

■ Samma artister stoppas från att använda det svettband med en logotyp för padelvarumärket Rocket Padel som använts på genrepet. Detta enligt Expressen.

Coca-Cola testar pappersflaska
Det är det danska företaget Paboco, som också gör flaskor till vodkatillverkaren Absolut, som fått i uppdrag att ta fram pappersflaskor till Coca-Cola. Det hela rör sig om en flaska med ett tunt lager plast på insidan av ett starkt pappersskal. Målet på sikt är att flaskan ska bli 100 procent återvinningsbar och plastfri, men det är ännu inte möjligt. Coca-Cola har som mål att bli helt återvinningsbart till 2030. Detta skriver BBC.

Två tredjedelar av männen anser att stereotyper i reklam är skadliga
Det är mediebyrån UM:s ”The MANdate study” som visar att 64 procent av respondenterna tror att negativ porträttering av män kan skapa riktig skada. 75 procent av männen anser att deras mentala hälsa är hotad av sociala medier, där de upplever press på att den traditionella bilden av en man, som stark, förväntas. Det skriver The Drum.

Mediebyråer: ”Tiktok blir mer accepterat 2021”
I år har investeringar i Tiktok börjat flytta ut från en ”experimentell” pott till att utgöra en egen stapel i sociala medier-potten hos marknadsförare, enligt det gäng mediebyråer som Digiday har pratat med. Flera säger att varumärkenas syn på Tiktok generellt har skiftat från att vara något kul och experimentellt till att ses som en stor och viktig spelare. Tiktok är också en kanal som många kunder frågar särskilt efter, enligt artikeln i Digiday.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.