Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coronakrisen tros bli guldgruva för techjättarna

Publicerad: 25 Maj 2020, 06:40

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Konsumenternas ökade digitala kunskap spås bli stor intäktskälla för techjättarna, britterna håller fortsatt hårt i plånboken och frågetecken kring Dmexco. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Forskare: Krisen blir ett digitalt kompetenslyft med techjättarna som vinnare

Att coronapandemin innebär ett hårt slag mot ekonomin råder det inget tvivel om, mindre säkert är hur den och den framtida arbetsmarknaden kommer att se ut. I helgen intervjuade TT tre nationalekonomer som alla spådde att coronakrisen skulle innebära en chans till påskyndad förändring. Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi vid bland annat Entreprenörskapsforum, menar att den största skillnaden kommer att vara en mer digitaliserad konsumtion.

– Hela krisen är ett digitalt kompetenslyft. Vinnarna är techbolagen och de stora digitala jättarna som Apple, Facebook, Alphabet och Amazon.

Britterna håller fortsatt hårt i plånboken

Storbritannien är ett av de länder som drabbats hårdast av coronapandemin. Landet befann sig länge under en hård lockdown men har de senaste två veckorna börjat lätta på sina restriktioner. Det har dock inte fått någon påverkan på det allmänna konsumtionsbeteendet, det visar en ny rapport från GfK. Deras index över ”consumer confidence” baserar sig på hur de skattar den personliga ekonomiska situationen nu och ett år framöver samt förtroende i den allmänna ekonomiska situationen. Indexet i maj står precis som i april på -34, 14 punkter lägre än vid samma period förra året. Förtroendet för den egna ekonomin har i jämförelse med april återhämtat sig med fem punkter medan förtroendet för landets allmänna ekonomiska situation försämrats.

Frågetecken kring adtech-konferensen Dmexco

Dmexcos, som arrangeras i tyska Köln i slutet av september, är världens största adtech-mässa och har blivit en allt viktigare hållpunkt för marknadschefer världen över. Tyskland är ett av de länder som snabbast börjat öppna upp samhället efter kraftiga restriktioner, landet har bland annat dragit i gång fotbollsligan Bundesliga, dock utan publik. Arrangörerna av Dmexco har valt att inte ställa in, något som nu ifrågasätts av både besökare och utställare som fruktar för att mässan ska förvandlas till en smitthärd. Smittskyddande åtgärder kommer dock att tas och branschexperter har påpekat att mässan kan sätta en standard för hur evenemang hålls trots att viruset fortfarande sprids i samhället, det rapporterar Adweek.

Uppgifter: Amazon flyttar Prime day

Prime Day är Amazons egna ”Cyber monday” där de erbjuder kraftiga rabatter på en lång rad produkter, främst hemelektronik. Prime Day har de senaste åren växt ut till en av Amazons viktigaste försäljningsdagar. Nu rapporterar Wall Street Journal om att Amazon planerar att flytta Prime Day från juli till september. 

Tele2 5G-kuppade mot Telia

I dag var tanken att Telia och Ericsson på en gemensam pressträff skulle inviga ”Sveriges första 5G-nät” för publik användning. Tji fick dem när Tele2 redan under gårdagen öppnade upp sitt 5G-nät i smyg. Tele2:s kupp påverkar dock inte Telia och Ericsson i någon större utsträckning utan parterna hoppas kunna erbjuda 5G-nätet till större delen av centrala Stockholm redan innan midsommar. Den nya teknologin spås få stor påverkan på smarta hem och är fyra gånger snabbare än ett vanligt 4G-nät. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.