Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coronakritik tonades ned av Göteborgs stad

Publicerad: 26 Maj 2020, 06:26

Kommunikationsavdelningen beordrade ”mjukare” rapport när krishanteringen under coronautbrottet kritiserades, Konkurrensverket granskar MSB:s appinköp och användarna lägger allt mer pengar på Tiktok. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KonkurrensverketMSBCoronavirusetKrishanteringGöteborgOh MyTikTok

Den första rapporten om Göteborgs stads kriskommunikation innehöll skarp
kritik Bland annat avslöjade rapporten att det inte fanns någon plan och samordning av krishanteringen. Då beordrade kommunikationsavdelningen i Göteborgs stad en ”mjukare” rapport. Det rapporterar Göteborgs Posten.

Henrik Dahlberg, pressansvarig på stadsledningskontoret, säger till tidningen att det inte fanns någon anledning att ”drämma till” stadens medarbetare om hur dåliga de är och att det var därför formuleringarna mjukades upp i den första rapporten.

Konkurrensverket granskar MSB:s appinköp
I helgen avslöjade Arbetaren att den stoppade satsningen på ett digitalt smittspårningspp som upphandlats av MSB hittills har kostat 6,4 miljoner kronor. Tidningen hade då granskat fakturor från hälsoteknikföretaget Platform24 Healthcare till myndigheten. Nu rapporterar samma tidning att Konkurrensverket kommer att utreda myndighets upphandling av corona-appen som skedde via en så kallad direktupphandling från bolaget inom Wallenberg-sfären. Konkurrensverket har nu begärt ut information om bland annat huruvida det finns ett avtal med Platform24, och de eventuella kostnaderna.

Användarna spenderar allt mer pengar på Tiktok
Data från analysfirman Sensor Tower visar stark tillväxt för den kinesiskutvecklade videoappen Tiktok.  I april månad spenderade användarna drygt 756 miljoner kronor i appen. Det innebär att appen numera innehar förstaplatsen på listan över de icke-gaming-appar som drar in mest pengar globalt. Tidigare låg Youtube etta. Den största andelen av pengarna står de kinesiska användare för. Det rapporterar Bloomberg.

Prognos: Svag återhämtning för reklammarknaden  i juni
Brittiska medieköpare förväntar sig en liten förbättring av medieinvesteringarna i juni men situationen är fortfarande extremt tuff. Det rapporterar Campaign. Enligt tidningens källor kommer minskningen att dämpas från - 50 procent i april/maj till omkring -45 procent eller något bättre i juni. Förbättringen bygger på att vissa branscher, såsom resor och transport, beräknar att den brittiska regeringens restriktioner lättas inför sommaren.

Oh My förvärvar metodbyrån Sigmar
Den Bonnierägda fullservicebyrån Oh My förvärvade vid årsskiftet Helikopter Brand Design. Nu presenteras nästa förvärv i ett läge där Bonnier befinner sig i en försäljning av den byrågrupp där Oh My ingår, genom köpet av metodbyrån Sigmar med bas i Luleå. Oh My har tidigare samarbetat med Sigmar i olika projekt. 

– Förutom att Sigmar består av kanonpersoner har de lyckats hitta en stark position inom beteendeförändring och hållbarhet som mappar väldigt bra med vårt övriga erbjudande, säger Oh My:s vd Niclas Wikström i ett pressmeddelande. 

Inom Oh-My koncernen ingår även de två systerbyråerna Trickle och The Domain Was Taken. 

Under det senaste redovisade räkenskapsåret 2018 omsatte Sigmar 1,6 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 161 000 kronor. Under samma år omsatte Oh My Interactive 75 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4,2 miljoner kronor. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.