Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coronapressträffen kammar hem Stora Kommunikationspriset 2020

Publicerad: 29 Maj 2020, 06:12

Presschef Christer Janson från Folkhälsomyndigheten tog emot årets hederspris.

Foto: Pressbild

Pressträffen som varje dag hålls klockan 14:00 tilldelas Årets hederspris för sin kommunikation i Stora Kommunikationspriset, Donald Trump skriver under presidentorder riktad mot sociala medier och så hårt slår corona mot den digitala annonseringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterProcter & GambleSveriges KommunikatörerCoca-ColaDonald Trump

Branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer har delat ut Stora Kommunikationspriset och Årets hederspris via en livesänd prisutdelning från Berns i Stockholm. Hederspriset gick till pressträffen som hålls varje dag klockan 14:00 då svenskarna uppdateras om coronaläget. 

­– Dessa kommunikationsexperter anser att vi har haft en bra kriskommunikation vilket känns väldigt fint. Det finns nog de som tyckt till om hur vi kommunicerat men det har vi inte riktigt haft tid att värdera det. Detta gäller en så pass allvarlig fråga, folk dör. Då finns inte utrymme för prestige. Det märks hos oss, det handlar om hårt jobb och att få ut kunskap, sa Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten som var på plats för att ta emot priset. 

Läs motiveringen här. 

Övriga vinnare:

Bästa kommunikativa ledarskap
Haval van Drumpt, VD på Tre

Bästa kommunikation näringsliv
Essity, kommunikationsavdelningen

Bästa kommunikation offentlig organisation
Botkyrkabyggen, pressavdelningen

Bästa kommunikation ideell organisation
Maskrosbarn, Skolkurage

Årets unga talang
Daniel Caldeborn, Luleå kommun
Johanna Orheim, Lund Kommuns Parkerings
Caroline Hjelm, VOI

Trump har skrivit under presidentorden mot sociala medier
President Donald Trump har som känt reagerat med ilska mot att Twitter börjat infoga länkar till en faktagranskning under Trumps twitterinlägg. Presidenten hävdar att draget inskränker yttrandefriheten, och under natten till torsdag kom nyheten att han inom kort kommer att skriva under en presidentorder för att häva vissa juridiska rättigheter för sociala medier. Nu har Trump skrivit under presidentorden, rapporterar SVT Nyheter. Presidentorden ska, enligt honom själv, leda till att socialamediebolagen inte längre har något skydd mot rättsliga påföljder. Han säger att han också kommer att driva på för lagändringar. I samband med undertecknandet kallar presidenten Twitters faktakontroller för ”otillbörlig politisk aktivism”, enligt Reuters.

Corona slår hårt mot den digitala annonseringen
Coronapandemin har fått annonsörerna att pausa kampanjer och dra in på medieinvesteringarna. Det har fått som effekt att priset på digitalt medieutrymme faller över hela brädet. Enligt en rapport från IAB och PricewaterhouseCoopers som Adweek rapporterar om ligger priserna i genomsnitt 16 procent längre än beräknat. Publicister får ta den värsta smällen, där 60 procent upplever att de får mindre intäkter på CPM på sina direktköp. Överlag ligger CPM 14 procent längre i direktköp än i programmatiska köp. Publicisterna är redan utmanade av att annonsörer blockar sina annonser från att synas i anslutning till innehåll som rör covid-19, samt av att eventaffären har slagit ut. Annonser på desktop, i mobilen och på surfplatta har fallit med 27, 28 respektive 29 procent. 

På totalen låg de digitala annonsintäkterna i USA under det första kvartalet på 31,4 miljarder dollar, en ökning med 12 procent i jämförelse med samma period förra året. Dock började många publicister rapportera en nedgång i intäkterna så sent som i mars, då coronapandemin slog till på bred front. Enligt IAB pausade då nära 70 procent av alla amerikanska företag sin annonsering. 

Så hanterar Coca-Cola coronakrisen
När Coca-Colas finansdirektör John Murphy tidigare i veckan pratade under RBC Capital Markets global consumer and retail-konferens, berättade han en del om hur bolaget lägger om sin strategi för att möta utmaningarna från coronakrisen. Enligt honom har Coca-Cola stoppat alla förvärv, omfokuserat sitt innovationsarbete och prioriterar e-handel, med målet att komma ut starkare på andra sidan coronapandemin, skriver Marketingweek.

HBTQ-personer i reklam ökar positiva attityder – och boostar varumärken
En ny studie som Procter & Gamble tagit fram i samarbete med organisationen GLAAD visar att konsumenter som exponeras för HBTQ-personer genom medier är mer benägna att utveckla ha en positiv attityd gentemot homosexuella, bisexuella, icke-binära och transpersoner, skriver Adweek. Dessutom gagnar det varumärken att inkludera HBTQ-personer i sin marknadsföring, visar studien. 68 procent av konsumeter som inte är HBTQ uppgav nämligen att de var mer positivt inställda till att köpa från varumärken som inkluderar HBTQ-personer i sin reklam. Majoriteten av de svarande uppgav även att de känner att företag som inkluderar HBTQ-personer i annonsering tar större socialt ansvar (76 procent), att de behandlar sina medarbetare med respekt (82 procent) och är hängivna att kunna erbjuda produkter till att typer av konsumenter (85 procent). 

Allt fler kvinnor och människor från minoritetsgrupper är marknadschefer
I USA har det skett en signifikant ökning av antalet kvinnor och personer från etniska minoriteter som har rollen som marknadschef, rapporterar Marketingweek. Nästan hälften av alla marknadschefer, närmare bestämt 43 procent, var kvinnor under 2019, i jämförelse med 36 procent 2018 och 28 procent 2017. Det enligt siffror från Spencer Stuart. Samtidigt var 19 procent av alla nya marknadschefer under 2019 personer från en etnisk minoritet, jämfört med 0 under 2018. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.