Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Coronas nya kampanj får kritik

Publicerad: 28 Februari 2020, 07:36

Coronas budskap ”Coming ashore soon” har dålig timing, menar kritiska röster i sociala medier.

Foto: Getty Images / Corona

Corona får kritik för ny kampanj i samband med Coronavirusets spridning, Pensionsmyndigheten anklagas för att slösa pengar på kommunikation och Apple låter inte skurkar synas med en iPhone på vita dukten. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetSpelbolagYougovPensionsmyndighetenDaniel SuhonenAppleASA

Koncernen Constellation gick i förra månaden ut med att de planerar att lägga mer än 40 miljoner dollar på reklam för det nya varumärket Corona Hard Seltzer. Nu väcks kritik mot Corona i sociala medier på grund av en annons där fyra burkar från det nya varumärket syns driva i land på en strand med budskapet: ”Coming ashore soon”. Många av reaktionerna menar att utformningen visar på dålig smak och dålig timing, i en tid då oron för Coronavirusets spridning världen över är stor. Det skriver CNBC

Corona ser dock ingenting problematiskt med budskapet. 

”Även om vi känner med dem som har påverkats av viruset och fortsätter att överse situationen, förstår våra konsumenter i stort att det inte finns någon koppling mellan viruset och vår verksamhet”, säger en talesperson på Corona till CNBC. 

Samtidigt visar siffror från Yougov att Coronas varumärke har påverkats negativt av Coronaviruset. Enligt Yougovs mätningar är Coronas köpintention nere på den lägsta nivån på två år, dessutom omgärdas Coronas varumärke just nu av negativ buzz.

LÄS MER: Så drabbar Coronaviruset svenska byråer i Kina: ”Tuff situation” 

Pensionsmyndigheten anklagas för att slösa pengar på kommunikation
Resumé rapporterade då förra veckan om Pensionsmyndighetens stora kampanj som informerar om utskicket av det orange kuvertet och vad som påverkar pensionen. I en debattartikel i Expressen uppmanar nu Daniel Suhonen Pensionsmyndigheten att ”skrota miljardslöseriet” med de orange kuverten.

”Samtidigt som vi inte har råd att betala ut rimliga pensioner har staten råd att låta Pensionsmyndigheten lägga hundratals miljoner på information och kommunikation. I genomsnitt har Pensionsmyndigheten för åren 2016 till 2019 lagt 433 miljoner per år på information och kommunikation. Totalt 1,2 miljarder”, skriver han i debattartikeln. 

Med tanke på de ”enorma bristerna” i pensionssystemet och den ”osäkra och bristfälliga” information som ges i det orange kuvertet menar Daniel Suhonen att den verksamhet som Pensionsmyndigheten i dag bedriver alltmer liknar en ”propaganda vi förväntar oss från auktoritära stater”.

Apples krav avslöjat: onda filmkaraktärer får inte använda iPhone
I en intervju med tidskriften Vanity Fair om filmen ”Knives Out” berättar regissören Rian Johnson en inte så smickrande detalj om hur långt Apple är redo att gå för att upprätthålla sin varumärkesimage. Rian Johnson avslöjar att Apple gärna går med på att låta filmkaraktärer använda iPhones på vita duken – så länge det inte är en ond karaktär, en ”bad guy”. Det skriver The Drum. Ser man en karaktär med en iPhone i handen är det alltså sannolikt inte skurken. Apple har ännu inte kommenterat uttalandet. 

Effie Awards utökas med ett grand prix
Organisationen Effie, som arrangerar effektivitetstävlingen Effie Awards, utökar nu tävlingen med det globala priset med ”Global Best of the Best Effie Awards”, som ska utse världens mest effektiva marknadsföringsinsatser. 2020 års tävling kommer vara öppen för alla de bidrag som vann guld- och grand-effie under 2019 i tävlingens regionala och nationella upplagor. Dessa tidigare vinnare kommer nu ha chansen att tävla på en global nivå. Vinnarna kommer tillkännages i september under en gala i London. 

ASA kritiserar spelbolagens marknadsföring
Brittiska The Advertising Standards Authority (ASA) slår ner på spelbolag som använder teknologi för att rikta sin annonsering mot sårbara människor med risk att utveckla spelberoende och uppmanar industrin att i stället ta ansvar för att göra med ansvarsfull marknadsföring. Det skriver Marketingweek. Under en branschkonferens som ägde rum i går 27 februari sade ASA:s vd Guy Parker att organisationen tillsammans med andra aktörer i den brittiska spelkommissionen fokuserar på att hålla spelbolagen ansvariga för att använda teknologin på så sätt att de i stället riktar bort sina annonser från sårbara människor, och bort från barn.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.