Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Coronaviruset har lett till drastiskt minskad Facebookannonsering

Publicerad: 27 mars 2020, 07:43

En ny rapport visar att varumärken vänder sig till organiska poster (och att annonsmarknaden i Asien börjat återhämta sig), IPG drar tillbaka finansiella mål och techjättar i samarbete med amerikanska regeringen. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookCoronaviruset

Som Resumé i flera omgångar rapporterat om har coronaviruset fått flera stora annonsörer att både pausa och ställa in sina planerade kampanjer. Det delvis frusna tillståndet gäller naturligtvis även kampanjer på Facebook. Enligt en ny global rapport från analysbolaget Socialbakers har betalda annonser på plattformen, precis som cost-per-click, kraftigt minskat sedan mitten av februari. Istället har varumärken valt att satsa på organisk spridning för sina inlägg, något som många tidigare ansett vara lönlöst. Socialbakers skriver i analysen att de allra flesta varumärken skrivit på sina Facebooksidor om hur dess följare på bäst sätt kan hjälpa till med att minska spridningen.

Rapporten visar också att det i östra Asien, där smittspridningen på vissa håll minskat drastiskt, gick fort för annonsmarknaden på Facebook att återhämta sig.

Rapporten är baserad på 2,3 miljoner Facebookposter från 40 563 varumärken världen över. Mätperioden var mellan den 1 januari och 15 mars.

IPG drar tillbaka finansiella mål

På grund av den rådande osäkerheten har holdingbolaget Interpublic Group, som äger bland annat svenska Prime och IUM, dragit tillbaka sina finansiella mål för 2020. Det beskedet gav holdingbolagets ordförande och vd Michael Roth sina investerare under gårdagen. Ett nytt mål kommer förmodligen att presenteras i slutet av april då IPG redovisar sin första kvartalsrapport, det rapporterar Campaign.

Var tredje kvinna tänker dagligen på klimatet

Miljöfrågan har länge stått högt upp på svenskarnas agenda, något som reflekterats inte minst i svenska varumärkens marknadsföring. Enligt ny undersökningen från Världsnaturfonden WWF anser 45 procent av svenskarna att förändringar i klimatet är den mest oroande samhällsföreteelsen. Miljöfrågan gick förra året om militära konflikter som det största orosmolnet. Speciellt oroade är Sveriges kvinnor där var tredje säger att de tänker på klimatet varje dag. Motsvarande siffra för män är var femte man, det rapporterar Dagens Nyheter. 

Budweiser flyttar pengar från sport till välgörenhet

Coronavirusets framfart har fått enorma konsekvenser, inte minst inom sportens värld där i princip varje liga sedan en tid tillbaka står stilla. När sporten står stilla väljer Anheuser-Busch-ägda Budweiser att flytta sina pengar från sponsring av sportlag och profiler till organisationer som jobbar med att stoppa spridningen av coronaviruset. Hittills har de flyttat omkring 50 miljoner kronor, det rapporterar The Drum.

Amazon, Apple, Facebook och Google i samarbete med amerikanska regeringen

Techbolagen har tillsammans med den amerikanska regeringens redan anlitade byråer och branschorganisationen Ad council samarbetat för att nå ut med information om coronavirusets framfart till så många som möjligt. Parterna har under kampanjhashtagen #AloneTogether tagit fram alltifrån emojis till material för influencerkampanjer, det rapporterar The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.