Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Crowdsourcade kampanjer gör comeback under corona

Publicerad: 17 April 2020, 06:28

Dyra kampanjer går bort, så dåligt går handeln under corona och BBDO säger upp personal. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dyra kampanjer är ett minne blott. Nu vänder sig varumärken till konsumenter för att få in kampanjmaterial, skriver Digiday. Converse frågar fans om content från deras egna hem under karantän, Getty Museum vill att fansen ska skapa konst och Unilever frågar om konsumenterna om de kan dela material när de dricker virtuellt te.

– Mottagandet av användargenererat innehåll är över 90 procent positivt då människor antingen känner dem eller att de känner att de gör det, vilket gör det svårare att kritisera innehållet, säger en intervjuad reklambyrå.

Så dåligt går handeln under corona
Marqet, Flash, Dea Axelssons och The Shirt Factory är bara några klädkedjor som gått i konkurs i kölvattnet av coronaviruset. Enligt UC förväntas 3,1 detaljhandelsföretag per dag gå i konkurs under april – 74 procent fler än under samma månad i fjol, skriver Dagens Nyheter. Enligt Svensk Handel har var fjärde butik inom sällanköpshandeln tappat 60 procent av försäljningen. Tre av tio tror att de bara klarar två månader till. Krisen är ett faktum.

Coronakrisen innebär stora förändringar i köpmönstren, för all framtid. Delar av e-handeln och lågprissegmentet kan förväntas växa.

– Det är troligt att vi får se en ökad polarisering, där mellanprissegmentet blir ännu mer pressat, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI Research, till tidningen.

LÄS MER: Rusta dig – så förändras konsumentbeteenden under coronakrisen

Expedia slaktar annonsinvesteringarna
Expedia Group, som äger bland annat Expedia.com, Hotels.com och Trivago, lägger vanligtvis fem miljarder dollar på annonsering. I år kommer de inte ens spendera en miljard dollar, enligt styrelseordförande Barry Diller. Hotellbranschen är en av de hårdast drabbade och Expedia är en i raden av annonsörer som drar i handbromsen. Expedia är en av Googles största annonsörer. 

BBDO säger upp personal
Reklambyrån BBDO säger upp personal över hela USA, bland annat New York-kontorets creative director Greg Hahn och produktionschefen David Rolfe. Byrån har bekräftat att man genomgått lönesänkningar och uppsägningar efter att corona påverkat dem djupt ekonomiskt. I New York ska det handla om mellan 75 till 99 anställda, enligt Adweek.

Burger King fälls för vilseledande annonser
Burger Kings annonser för sin växtbaserade burgare ”Rebel Whopper” har blivit fälld av ASA i Storbritannien. Världens näst största snabbmatskedja ska ha marknadsfört sin veganvänliga produkt, medan den tillagades tillsammans med köttprodukter och innehöll äggbaserad majonnäs. Annonserna ska bland annat ha gått ut på Twitter och Facebook. Burger King själva hävdar att texten längst ner i bild, där det står att den ”kanske inte passar veganer eller vegetarianer, skulle rädda annonsen. ASA har nu tvingat Burger King att ta ner annonserna i sin nuvarande form.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.