Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

De lanserar första renodlade e-handelsvarumärket för mat

Publicerad: 4 maj 2021, 06:27

Matsmart satsar på EMV, Verizon säljer mediedelen till vrakpris och Twitter lanserar Clubhouse-kopian på bredare front. Det och mer i dagens morgonsvep.


Mat- och livsmedelsmarknaden genomgår en stor förändring. Redan innan pandemin hade hemkörning från plattformar som Mathem och Linas matkasse fått stort genomslag, och när vi väl rekommenderades att stanna hemma var det allt fler som beställde hem sin första matkasse.

Ett av bolagen som försökt hitta sin egen nisch på marknaden är Matsmart, ett företag där kunderna kan köpa varor som närmar sig bäst före-datum till nedsatt pris. Nu lanserar Matsmart sitt eget varumärke ”By Motatos”, vilket är det namn företaget går under utanför Sverige. De kallar det själva för ”Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat”. Matsmart säger själva att de vill starta smalt med ett fåtal basvaror under varumärkets namn. Tanken är att By Motatos ska göra att kunderna lättare får ihop till en hel beställning, något som marknadschfen Sofia Syrén säger efterfrågats av kunderna.

”Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan”, säger hon i ett pressmeddelande.

För en månad sedan tog bolaget in 350 miljoner kronor i riskkapital för att växa utanför Sverige.

Verizon säljer AOL och Yahoo för 5 miljarder dollar

Fem år efter det att amerikanska Verizon inledde en storsatsning på media väljer de att sälja sin mediedel till Apollo Global Management, det rapporterar AdAge. Bland varumärkena som finns med i dealen märks bland annat AOL, Yahoo och Techcrunch. Så sent som förra året sålde de även Huffpost och 2019 såldes Tumblr. Verizon Media, som även gått under namnet Oath, har aldrig lyckats och prislappen innebär en rejäl förlustaffär för moderbolaget. Trots förlusten reagerade aktiemarknaden positivt på nyheten och i efterhandeln steg aktien med 0,6 procent. 

Efter skandalerna – Nent stoppar Paradise Hotel-säsongen

För två veckor sedan pausades den pågående säsongen av dokusåpan Paradise Hotel efter att deltagarna Annie Dahlberg och Jennifer Paatere utsatts för misstänkta övergrepp av en annan deltagare. Händelserna utreds just nu av polis och både Nent och produktionsbolaget Mastiff har fått kraftig kritik för hur de hanterat händelsen. 

Under morgonen meddelade Nents vd Anders Jensen i TV4:s Nyhetsmorgon att resterande avsnitt av den pågående säsongen inte kommer att sändas.

– Det är ett antal saker som har gått fel i det här, säger han i ”Nyhetsmorgon”.

Twitter expanderar sin ”Clubhouse”-konkurrent

Twitter var ett av de bolag som reagerade snabbast när Clubhouse tidigare i år blev ett av världens mest omtalade bolag. Twitters egen version ”Spaces” har sedan dess utvecklats någorlunda publikt och nu meddelar de att de lanserar funktionen till en större mängd användare. För att få starta ett rum måste användare ha 600 följare, vilket Twitter menar ska säkerställa att samtalen håller en viss nivå. De introducerar samtidigt en betalmodell där andra användare kan köpa biljetter till särskilda samtal, det rapporterar Techcrunch.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.