Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

De ”vinner” Greenwashpriset för andra gången

Publicerad: 7 oktober 2021, 06:33

Statliga pensionsfonder anklagas för greenwashing, svenska framgångar i Cresta och annonsörer ser ingen poäng med Facebook-bojkott. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetFacebookNord DDB

För andra gången har Jordens Vänner delat ut Svenska Greenwashpriset till statliga AP-fonderna. Priset delas ut till en aktör som enligt organisationen haft särskiljt långt mellan budskapen som presenteras i kommunikation och marknadsföring och hur hållbar verksamheten faktiskt är. AP-fonderna är allmänna fonder som placerar en stor del av svenskarnas inkomstpensioner.

Jordens vänner skriver i motiveringen att AP-fonderna säger sig bidra till grön omställning via ägardialog men att dialogen är fullkomligt renons på transparens och bevis på resultat. De kritiserar dem även för att fonderna investerar i miljöskadliga verksamheter.

”Att så många röstade på dem visar att de inte kan gömma sig bakom gröna hemsidor och ord. Alltför många har sett igenom AP-fondernas hållbarhetslöften, där vinstintressen gång på gång går före såväl klimathänsyn som mänskliga rättigheter” skriver de i motiveringen.

De andra två nominerade var regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige och gruvindustrins gemensamma kampanj ”Den svenska gruvan”.

– Att AP-fonderna återigen vinner priset vittnar om oärlighet i framställningen av vad de står för och att det inte görs tillräckligt för att våra pensionspengar ska placeras på ett ansvarsfullt sätt. Kapitalet för vår allmänna pension ska enligt lag investeras på ett sätt som värnar hållbar utveckling. Med tanke på regelverket är det allvarligt att flera av fonderna investerar i bolag som kopplats till bland annat regnskogsavverkning, landgrabbing, fossilgasprojekt och kränkningar av mänskliga rättigheter, säger Charlotte Lundqvist, projektsamordnare på Jordens Vänner.

Förra året ”prisades” Sveaskog och 2019 Preem.

Svenska framgångar i Cresta – Nord DDB i täten

Igår kväll avgjordes reklamtävlingen Cresta Awards för 38 gången. Svenska Nord DDB var en av byråerna som med fem guld, fem silver och fem brons lyckades allra bäst. Priserna gick till McDo-kampanjen för McDonalds och ”The VAR discount” för Elgiganten.

Även designbyrån Bold, med ett silver och ett brons för sitt arbete för Mojang, rönte stora framgångar.

Trots skandalerna – annonsörerna håller sig till Facebook

De senaste veckorna har Wall Street Journal med hjälp av interna dokument visat hur Facebook bidragit till politisk polarisering, hot och hat och psykisk ohälsa bland unga. De har även låtit en grupp ”elitanvändare” bryta mot reglerna utan avstängning. Visselblåsaren Frances Haugen har i dagarna vittnat om hur bolaget i alla lägen prioriterar vinst framför att lösa problemen.

Trots det verkar det som att de största annonsörerna inte kommer styra sina budgetar bort från Instagram och Facebook. Amerikanska branschtidningen AdAge har i veckan varit i kontakt med några av landets största annonsörer som säger att de fortsätter vara i kontakt med Facebook gällande problemen, men att de inte har något annat väl än att fortsätta annonsera.

”Jag tror inte att en bojkott skulle lösa någonting. De är så stora och får en så stor andel av sina intäkter från små och lokala annonsörer. Jag tror det är bättre för större annonsörer att försöka lösa de här problemen tillsammans med Facebook” säger en anonym medieköpare till tidningen.

Twitch hackat

Under gårdagen kom uppgifter om ett större dataintrång på den Amazon-ägda streamingplattformen Twitch. Bland uppgifterna som spridits finns Twitch källkod, uppgifter om en konkurrent till spelplattformen Steam samt uppgifter om hur mycket plattformens kreatörer får betalt. Twitch har sedan dess bekräftat uppgifterna.

Datan har spridits på forumet 4chan och användaren bakom posterna skriver att det här bara är första steget. 

Intrånget kommer i spåren av att plattformens användare de senaste veckorna drivit kampanjen #DoBetterTwitch, en kampanj som dels handlar om att de tycker att plattformen i allmänhet måste utvecklas men också för att den inte gjort tillräckligt för att stävja det stundtals organiserade hatstormar som förekommer på plattformen.

Poddrusningen fortsätter – Youtube aviserar storsatsning

De senaste åren har vi sett flera medieplattformar göra stora satsningar på podcasts. Utöver att köpa produktionsbolag har aktörer som Spotify betalat stora summor till kreatörerna själva för att lägga sina poddar exklusivt hos dem.

Nu aviserar även Youtube att de inleder en satsning på området. Redan i dag lägger flera podcasts upp videoversioner av avsnitten på Youtube, något som den Google-ägda plattformen nu rekryterar en chef för att hantera. Förra månaden släppte Youtube sin första egna podcast, en podcast om ”kreatörsekonomin”. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetFacebookNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.