Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Den kreativa hjärnan bakom Facebooks reklamaffär lämnar bolaget

Publicerad: 31 augusti 2021, 06:41

Facebooks globala marknadsföringschef lämnar företaget efter tio år. Kanye Wests försenade album slår rekord, och barn i Kina får nöja sig med tre timmars speltid i veckan. Här är tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookKinaKanye West

Facebooks kreativa och globala marknadsföringschef samt chief creative officer, Mark D'arcy, lämnar företaget. Han har jobbat på Facebook sedan 2011 och har i sin roll utvecklat Facebooks ”Creative Shop” som haft en nyckelroll i att utveckla företags marknadsföringsstrategi på sociala medier. 

Mark D'arcy är en av många som på senaste tiden valt att lämna Facebook. Enligt Adage är Facebook inne i en övergångsperiod och siktar på att ändra strategi. I somras lämnade även toppchefen Carolyn Everson Facebook och gick över till Instacart. Mark D'arcy har inte gått ut med vad han kommer göra härnäst. Sajten beskriver honom som helt central i att lära företag använda sig av sociala medier i sin marknadsföring.

Kanye West slår rekord med ett år sent album
Kanye Wests
nya album Donda är det album som streamats mest under sina första 24 timmar på Spotify. Det skriver Adweek. Albumet släpptes tidigt under söndag-morgonen och har varit efterlängtat av fans. Releasen har skjutits upp flera gånger sedan 2020, och det har varit oklart om albumet ens skulle släppas.

Kanye West skriver själv på Instagram att albumet släpptes av skivbolaget utan hans godkännande och att man tagit bort en låt, något som skivbolaget nekar till. Låten blev senare tillgänglig på Spotify.

Facebook har tillgång till din data – även om du inte använder Facebook
61 av de 100 mest populära smartphone-apparna delar data med Facebook, skriver Washington post. Dessutom har Facebook funktioner för spårning på 25 procent av världens hemsidor. Det innebär i praktiken att även om en person slutar använda Facebook, har bolaget ändå tillgång till information om deras internet-vanor. Till Washington post säger en talesperson för Facebook följande:

”Vår användning av data från andra appar och webbplatser i reklamsyfte var vanligt i branschen när det introducerades. Vi har gett mer insyn och kontroll för att hjälpa människor att hantera sina data genom åren - inklusive ett verktyg som låter människor hantera och visa en sammanfattning av information som Facebook får om aktivitet på andra appar och webbplatser. Vi är fast beslutna att ytterligare stärka vårt sekretessprogram, men integritetsfrågor är inte konkurrensfrågor.”

Nya stränga spelregler i Kina
Barn i Kina får spela online max tre timmar i veckan, enligt ny lagstiftning. Den nya lagen kom på plats under måndagen och tillåter barn att spela spel mellan klockan åtta och nio på helgdagar eller skollov, det skriver Financial times. Lagen ska skydda barnens psykiska hälsa och förhindra spelberoende. Spelföretag i Kina har nu förlorat miljarder i marknadsandelar och flera aktiekurser rasade efter beslutet. 

Ämnen i artikeln:

FacebookKinaKanye West

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News