Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Domare stoppar Tiktok-förbud – timmar innan det skulle gälla

Publicerad: 28 September 2020, 06:36

USA:s President Donald Trump.

Tiktok går fortfarande att ladda ner i USA trots order från Donald Trump, Google stoppar politiska annonser efter röstningen och ny rapport varnar för en svag julhandel. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyInstagramTikTokYoutubeJulGoogle

Vad som händer med Tiktoks framtid i USA efter president Donald Trumps ultimatum om att sälja verksamheten i landet till ett amerikanskt bolag har varit en riktig rysare hittills i år. Under förra veckan nådde det kinesiska ägarbolaget Bytedance en preliminär överenskommelse med de amerikanska bolagen Oracle och Walmart, men de exakta detaljerna i överenskommelsen är fortfarande oklara.

Appen skulle under söndag natt stängas ner, men går fortfarande att ladda ner efter att en federal domare i Washington under gårdagen tillfället stoppat det amerikanska handelsdepartementets bannlysning av USA. Förbudet uppöstes bara några timmar innan det skulle träda i kraft. Tiktok har nu fram till och med den 12 november att sälja den amerikanska delen till ett amerikanskt företag. Det rapporterar The Verge

Google och Youtube stoppar politiska annonser
Sociala mediers påverkan inför det kommande amerikanska valet har varit en hett debatterad fråga, där Facebook bland annat har angett att de ska stoppa politiska annonser en vecka innan valet. Även Google och Google-ägda Youtube lovar nu att ta ansvar, och berättar nu att de stoppar all politisk reklam efter att röstningen avslutats. På så vis vill man minska mängden falsk information, innan ett officiellt valresultat presenterats.

Det amerikanska valet hanteras av Google som ett ”känsligt event”. På samma sätt hanterar techjätten naturkatastrofer, där reklam som kan tänkas profitera på händelsen blockas. Det rapporterar Bloomberg

Mörka utsikter för julhandeln
Den annars så lukrativa julhandeln ser ut att sakta ner i år, enligt GfK:s barometer som görs på uppdrag av den Europeiska kommissionen. Benägenheten att genomföra ett större köp har visserligen ökat något sedan augusti, men siffrorna är fortfarande lägre än för tre år sedan. 

– Även om vi ser en förbättring i det generella indexet den här månaden är de två nyckeltalen som är mest relevanta för marknadsförare – det stora köpindexet och konsumentens syn på sin personliga ekonomiska situation under det kommande året – fortfarande negativt, säger GfK:s client strategy director Joe Staton till Marketing Week.

David Attenborough slår Jennifer Anistons Instagram-rekord
Den 94-årige zoologen och programledaren sir David Attenborough söker sig nu till Instagram för att kommunicera sitt budskap om att värna klimatet. Under de kommande veckorna ska han publicera meddelanden för att fördjupa kunskapen i ämnet, men kontot gör också reklam för filmen A Life On Our Planet. 

I samband med sir David Attenborough Instagram-premiär slog han dessutom skådespelerskan Jennifer Anistons tidigare rekord, där Hollywoodstjärnan nådde en miljon följare på fem timmar och 16 minuter i oktober 2019. Sir David Attenborough pressade dock marginalerna, och nådde det gyllene talet på enbart fyra timmar och 44 minuter, skriver BBC. Sedan dess har följartantalet fortsatt öka, och i skrivande stund har sir David Attenborough 4,4 miljoner följare. 

Spotify gör exklusiva poddar till tv-serier och film
Kampen om poddlyssnarna handlar numera om en strid om marknadsdelar i miljardklassen, där svenska Spotify satsar stort på att få folk att streama podcasts via deras plattformar. Musiktjänsten har sedan tidigare gjort flera förvärv, och knutit till sig exklusiva podcasts. Men de har ytterligare planer för att locka över lyssnare. Bland annat The Verge rapporterade i slutet av förra veckan om ett samarbete med produktionsbolaget Chernin Entertainment, där tv-program och filmer ska skapas av de poddar som är exklusivt tillgängliga på Spotify. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.