Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Donald Trump ska locka väljare under Super Bowl

Publicerad: 8 Januari 2020, 07:33

Donald Trump gör reklam under Super Bowl.

Foto: Flickr

Donald Trumps omvalskampanj ska göra reklam under Super Bowl, Netflix får kritik för serie med Gwyneth Paltrows kontroversiella livsstilsvarumärke Goop och Michelle Obama gör koncept för IGTV. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyInstagramMichelle ObamaNetflixDonald TrumpSuper Bowl

Ett av världens mest attraktiva reklamtillfällen, NFL-finalen Super Bowl, närmar sig och storannonsörerna laddar som vanligt upp med påkostade reklamfilmer. Nu rapporterar Adweek att Donald Trump kommer dra nytta av Super Bowls årliga mångmiljonpublik då presidentens omvalskampanj har köpt ett 60-sekunders långt reklaminslag under sändningen. 

Beskedet kommer bara några timmar efter att demokraternas Michael Bloomberg meddelade att även hans omvalskampanj kommer köra en reklamfilm under Super Bowl. Enligt Politico ligger prislappen för Donald Trumps reklaminslag på runt 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 95 miljoner kronor. Redan i november gick Fox Sports ut med att de sålt ut alla sina 77 reklaminslag under sändningen för så mycket som 5,6 miljoner dollar per 30-sekundersinslag. Vilket budskap Trump kommer satsa på i reklamfilmen är ännu oklart. 

Super Bowl äger rum den 3 februari. 

LÄS MER: ”Trump går digitalt medan Bloomberg satsar på tv – så medieinvesterar premiärvalskandidaterna”

Netflix får kritik för serie med Gwyneth Paltrows livsstilsvarumärke
Gwyneth Paltrow
är inte bara en Oscarsbelönad skådespelare utan numera även något av en livsstilsguru som grundare och frontfigur för livsstilsvarumärket Goop. Goop säljer produkter inom hälsa och livsstil och är både hajpat och kontroversiellt. Enligt CNN Business uppskattades varumärket under 2018 vara värt runt 250 miljoner dollar. Kritikerna menar att Goop förespråkar skadlig pseudovetenskap och varumärket har tidigare åkt på böter för falsk marknadsföring. Nu har streamingjätten Netflix dragits med i kontroverserna kring Goop på grund av den nya serien ”Goop Labs”msom har premiär på plattformen den 24 januari. I trailern visas hur serien bland annat utforskar exorsicm, energi-healing och psykedeliska droger. 

Sodastream återvänder till Super Bowl
Senast Sodastream gjorde reklam under Super Bowl var 2014. Sedan dess har varumärket köpts upp av läskjätten Pepsi som en del av bolagets strategi att erbjuda hälsosammare produkter. Nu skriver Adage att Sodastream i år återvänder till Super Bowl med en 30-sekunders lång reklamfilm som lyfter hur Sodastream kan hjälpa till att förbättra miljon genom att minska människors platsanvänding. Sodastream har samarbetat med Goodby Silverstein & Partners i kampanjen. Bolagets kampanjer har tidigare initialt ratats av tv-nätverken som sänt Super Bowl, då de öppet kritiserat Pepsi och Coca-Cola. 

Mastercard tar hjälp av svenska musiker som del av satsning på sinnesmarknadsföring
Mastercard har under det senaste året gjort en satsning på sinnesmarknadsföring med syfte att undersöka hur människor kan interagera med varumärket på nya sätt. Bland annat har bolaget tagit fram en ljudidentitet som ska höras vid varje kundkontakt, samt lanserat en egen signatursmak. Nu fortsätter Mastercard på samma bana genom att samarbeta med den svenska artisten Nadine Randle och låtskrivaren och producenten Niclas Molinder. Det skriver The Drum. Låten ”Merry go round” lanserades i Las Vegas under gårdagen i samband med ett event med I Heart radio och kommer följas upp med ett album. 

LÄS MER: ”Så har Mastercard kompletterat design med ljud”

Michelle Obama i koncept för IGTV
Michelle Obama
, USA:s tidigare first lady, kommer göra en serie på Instagrams videoplattform IGTV. Det skriver The Guardian. Serien går under namnet ”A year of firsts” och kommer fokusera på fyra studenter och deras upplevelse av att gå första året på college. Nyheten kommer sju månader efter att Obamas produktionsbolag Higher Ground meddelande att man kommer samarbeta med Spotify för att producera podcasts. Paret Obama lanserade Higher Ground 2018 och inledde då ett partnerskap med Netflix. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.